Bild
Nästa artikel

Plan 53 - Bromseri och motor

sommarprojektet del 15

Nu har 53:an bromsar! Dessutom söker Julle och Kåre i bilens förflutna och pusslar ihop Chevans historik.

Torsdagens "hobby" gav flera hjälpsamma besökare. Det är kul att så många vill engagera sig i vår projekt.
 
Ikväll blev det 1-0 till oss utan tvekan för nu har vi BROMSAR!!! Hör ni det? Nu har vi bromsar på alla hjul (handbromsen ordnade ju Micke under förra hobbyn.)

Micke Morris och Henric Tungström slutförde bromsjobbet med att montera backarna och lufta. Det var en nippel som läckte lite men den var bara att dra åt. I övrigt är bromsarna nu helt besiktningsbara.
 
Tänk att vi ska besikta för första gånger sedan hopsättningen 1953! Eftersom vår Chevrolet aldrig har rullat genom en besiktningshall så blir det både första och sista besiktningen för alltid och det är stort.

Gamlingen kommer ju aldrig mer behöva besiktas igen efter de ändrade reglerna med rullande besiktningsfrihet för bilar äldre än 50 år. Om vi får en anmärkning? Ähh vadå, vi satsar väl på ett rent papper...

Med så många händer går det undan och med just-för-stunden-planering satte vi in folk och oss själva där det fanns saker att göra. Det är helt underbart att driva ett projekt tillsammans med en massa "doers".
 
 Kåre fortsatte sin vana trogen att köra hem Chevadelar till sitt garage. Det ska bli intressant att se om han lyckas få in ram eller kaross i sin servicebil. Han monterade även våra finhjul, så bra det blir! 
 
Micke och Henric ordnade bromsar som sagt. Jag svarvade först med hjälp av vinkelslipen ett par tryckstänger åt arbetslaget utomhus innan jag började laga oljetråget.
 
Fyra man lyckades efter massa WD40 och milt våld få loss vipporna på vipparmsaxlarna – vad de satt. Hasse slipade ren delar och skruvade på oljetråget när det var fixat och tätt.
 
Det stora problemet just nu är att få träff på kulören till motorn. Hallå hallå! Cheva-expertis, mobilisera er nu och hjälp till att hitta rätt grå nyans för den ska INTE vara blå.
 
Vi har grottat lite mer i papper och i dokumentationen så är nu gamlingens identitet nu helt fastspikad och vår. Som ni kanske minns så gjorde vi direkt efter inköpet en sökning hos landsarkivet i Uppsala.
 
Vi hade ju bara ett gammalt U-registreringsnummer som satt kvar på bilen bak att söka på. Kåre och jag var osäkra på chassinumret eftersom det bara fanns bara en chassibricka märkt med NS-214. Det var en nummerkombination som egentligen inte alls korresponderade med hur chassinumren på en Chevrolet 1953 brukar se ut.

214 var för lågt, på alla "wincode plates" vi hittat på nätet är nummerserierna längre. Dessutom har inga av dessa chassinummer NS i början.
Både Kåre och jag voltade lite i tanken där. Det fick vi ju klart för oss när papperna från Landsarkivet med kopior på tidigare registreringsbevis dök upp i brevlådan.
 
Gamlingen är ju svenskbyggd för böfvelen och alla svenskbyggda GM-bilar har egna svenska nummerserier. Plötsligt föll bitarna på plats och vår oro över den saknade chassiplåten på torpeden kunde stillas. Alla USA-byggda bilar har en "wincode plate" där men på vår finns det bara två till synes helt meningslösa nitar i hålen där brickan ska sitta.

Förklaringen är alltså att det aldrig har suttit någon chassiplåt uppe på vår torped. Ingen svenskbyggd bil vi har kikat på har det, bara nitar.
 
Man lär sig nåt nytt varje dag. Vi kunde då se att vår Cheva är nysåld i Mora. En Inköpschef, det var viktigt med titlar 1953, vid namn Gustaf Melin blev registrerad ägare den 26/5 -53. Chevan fick då registreringsnummer W24558

Den 30/7 1958 blev Olle Olsson Bil AB i Västerås ny ägare. Kanske bytte Gustaf Melin in -53:an mot den nya Chevrolet-modellen som bara fanns 1958?
 
Vi har ingen aning men då fick Chevan U28195, alltså det nummer som fortfarande satt på och som vi sökte på efter vi köpt bilen av Uno.
 
Chevan gick sedan mellan tre olika ägare som hade titlarna Kylmontör, Montör respektive  Fräsare. Återigen detta med titlar…
 
Den registrerades ytterligare en gång hos Olle Olsson Bil AB under denna tid innan den 11/12 1963 överfördes till Jämtlands län och fick Z30309. Vår Chevrolet hade alltså varit z-reggad under sina sista år innan avregistreringen.
 
Det var inte frågan om 1-0 när den vetskapen uppdagades. Nej det var en direkt förkrossande seger och känslan från detta sitter fortfarande i!
 
Jag fyllde i en ursprungskontroll på Transportstyrelsen webbsida. Det handlar kort sagt om att fastställa ursprunget och starta upp processen för att registrera in vår Cheva på nytt.
 
Bilen har inte existerar i myndigheterna ögon trots den faktiskt rent fysikt funnits hela tiden.
Fast nu gör den det. Efter att ursprungskontrollen "gått igenom".
 
Så nu äger vi faktiskt ett fordon med chassinummer NS-214 som är knytet till ett ID-nummer som i sin tur är nyckeln till hela processen. Från det ID-numret ska vi först registreringsbesikta. Då får vi ett vanligt registreringsnummer tilldelat och bilmärke, modell och årgång sätts. Sedan görs en vanlig kontrollbesiktning. Vi har redan kontakt med bilprovningen, det är drygt en månad kvar.
 
Varför allt detta då? Jo, jag gjorde en enkel sökning på sista ägaren. Han fanns enligt Eniro fortfarande i Strömsund och Kåre ringde upp. Visst låter det spännande? En rapportering kommer.
 
40 dagar kvar…

Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
 

Kommentarer

#1
Jan Sköld
2017-08-12 17:18

Kent Hortlund har motorfärg i originalkulör grå som var original fram till .53.
Ser också på bilden att ni riktat oljetråget men ser inte att ni riktat in de små oljerören? Det är mycket viktigt att dessa små rör sprutar sin oljestråle så att den träffat i den lilla "skopa" som skall sitta på vevstakens överfall annars får ni ingen smörjning av vevlagren. Vevaxeln har nämligen inga smörjkanaler till vevlagren. Jag har själv en -53a lika eran och har mycket delar.

#2
Ronnie
2017-08-13 07:27

NS-214 låter som ett helt riktigt chassinummer för en bil som är ihopsatt i Stockholm. De europeiska sammansättningsfabrikerna hade nämligen helt egna chassinummerserier som inte stämmer överens med hur chassinumren är uppbyggda på USA-byggda vagnar. Stockholmsbyggda bilar hade NS i chassinumret, det står för Nordiska Stockholm, alltså General Motors Nordiska Stockholm. Bilar sammansatta i Köpenhamn hade IC (GM International Copenhagen) och bilar sammansatta i Antwerpen hade CA (GM Continental Antwerpen) i chassinumren.

Hälsningar
Ronnie
(före detta ägare till en vit Chevrolet Corvair som Julle har jobbat med, men jag är oskyldig till packningssilikonet vid oljetråget på den)

#3
Lövis
2017-08-14 08:10

Jobbade ihop med en Arne Eklund under mina år på Olle Olsson Bilimport AB. Säker samme som ägde bilen då han hade jobbat på OOB i många, många år. Osäker på var han finns idag men bodde då i centrala Stockholm.

#4
Per-Erik Persson
2017-08-14 16:42

Hej! Jättekul att få veta mer om bakgrunden tycker jag. En bil är ingenting utan historian. En fråga: Varför satt det U-plåtar på bilen om senaste numret var ett Jämtlandsnummer med Z? Kom de skyltarna aldrig på bilen?

#5
Sonnyronnyjonnyjerryconnybennykenny
2017-08-14 17:31

Trist att mina raggarkommentarer försvinner. Nu drar jag till Wheels magazine och tar polarna mä mej!

#6
Julle
2017-08-14 18:27

Så kul med respons på det vi gör.
Per-Erik Persson/ Vet inte varför Z-skyltarna inte skruvades på eller om dessa rent av plockades av länsman. Det var ju lite annat bilägartänk på den tiden och innan bilprovningen startade så var det ju bitvis rätt mycket vilda western. Sista registrerade ägare var endast 15år när han köpte Chevan som då luftades av äldre kamrater. Allting i en by i Norrlands inland så övriga funderingar kan vi ju lämna åt fantasin.
/Julle

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!