Bild
Nästa artikel

Plan 53 - på upploppet!

sommarprojektet del 28

Från början hade vi 71 dagar på oss. Nu är det mindre än vecka kvar och vi ökar tempot!

Jag är allt annat än pigg. Jag har två flickor som hostat och snorat och givetvis tippat över det på pappan. Dessutom har jag haft ont i en handled i närmare en månad – men tvånget att slutföra driver på. Det är en hel del stress och vi har kallat in de styrkor vi har.
 
Micke Morris är först att rulla in på min gård och jag lämnar över nycklarna till verkstan med orden kommer strax.
 
Kåre kommer några minuter senare och lagom till Hasse dundrar in genom dörren så snabb drar dagens spretande plan där steg ett är att få fast karossen mot ramen.
 
Micke får uppdrag att lyfta av huv och riva loss skärmar. Det kändes som ett jättekliv bakåt trots vi var fullt medvetna om så skulle ske. Skärmar och huv sattes ju på plats enbart för att få hundra koll på att karossen satt rätt mot ram.
 
Som om inte det var nog så insåg vi nu att pitman-armen på styrsnäckan kolliderade med det nytillverkade avgassystemet som jag gjort en extra krök på enbart för att går fri från oljefilterhållaren som vi löpt på impuls.
 
Jävla oljefilterhållare som vi tyckte var så bra, så snygg och så bra. Dessa tidiga Cheva-motorer har alltså inget oljefilter och femhundringen som begärdes kändes som ett klipp.
 
Det vara bara det att den gick inte att använda. En luftkanal på innerskärmen kolliderade med hela härligheten så Kåre fick ge upp efter dryga 1,5 timmes tidspillan på filande och modd på handbromsmekanik-
 
Och nu visade det sig att den där skiten som jag gjort plats för som inte kunde användas dessutom fällde mitt snygga avgas. Klantskalle deluxe men styrväxeln hände ju på karossen i snurran då och jag tycket det var oerhört gott om plats, BIG mistake!
 
Det vara alltså bara riva dän skiten och göra om... Hatar verkligen att dubbeljobba det sänker mig så. Dessutom med en förkylning i kroppen blir man extra stingslig, typiskt oss karlar.
 
Micke och Hasse monterade tillbaka bensintanken. Där satt den! åtminstone en sak mindre att snubbla över.
 
Jag gjorde sista el jobbet under instrumentbrädan. Det rutiga handskfacket måste ju få sin lilla lampa inkopplad.
 
Johnny Fredriksen kom på snabb besök och överlämnade en liten gåva. Förresten liten och liten? Johnny har koll och givetvis ska Gamlingen ha en blomvas på instrumentbrädan, det hör liksom till. Stort tack Johnny!
 
Magnus Myrenhammar anslöt till de tappars gäng, vilka hjältar till kamrater vi har va? Helt otroligt vad många som ställt upp på denna stressade galenskap.
 
Jag gillar jag verkligen de kaffestunder vi haft under detta projekt och kaffe har blivit lite av bensinen som gör att vi orkar med för jösses så med timmar vi gjort och kommer göra innan detta kan ses som klart.
 
Hasse och Micke fortsatte med den inredning vi hittills fått från Claes på Östersunds Sadelmakeri och Tapetserarverkstad. Magnus gjorde sista passet med tändkablarna.
 
I vanlig god ordning gör man det inte lätt för sig och vi... Ehh, jag hade gett mig katten på att ha röda tändkablar. Eftersom det dessutom ska in en rejäl poplåda i vårt åk så måste det vara avstörda och då blev det till att bygga själv.
 
Värsta skiten kan jag ju på Magnus och Mickes vägar säga och det lutar nog till att hugga sönder dessa med yxan och istället köpa 6 st färdiga svarta, gröna, blå, rosa eller vilken färg som helst utom just röda...
 
Dörrsidorna måste göras klar så Claes kan få klä dessa. Det är som ni förstår allting på en gång och lite till. Min jycke Mr Cleveland tycker hussen är öken som bara jobbar och sate sig resolut inne i bilen liksom för att markera sin saknad på socialisering. Samvetet gnager...
 
Ett mål som absolut skulle vara klart innan måndag vara skuffen. Ingenting var gjort där annat än slipade svetsar så en grund skulle på. Sedan ska alla skarvar kittas och en body för att slutligen toppas med en halvblank topplack.
 
Just dessa moment kan inte forceras utan det tar den tid det tar för dessa produkter att torka. Värme kan minska tiden men bara till en del så det var brådis att få ytan klar för behandling. Kåre tog jobbet och gnodde skuffen ren.
 
Sedan var det bara att maska in hela bilen och lägga ett par varv med epoxigrund och med öppna verkstadsportar kunde vi jobba på under tiden det härdade utan att hamna i fylla av ångorna.
 
En dörr skulle på och efter någon timme till Kunde Kåre dra kitt i alla skarvar i skuffen. Tre nyinköpta relän där utseendet fick styra innebar en felaktig funktion mot vår applikation så dessa fick jag bygga om. Visst är det "enkelt" när stil går före funktion.
 
Samma sak med kabelskor. Vi kan ju bara inte ha röda, blå, gula kabelskor i en bil från 1953. Nope, helt omöjligt så det blev oisolerade med överdragen krympslang istället som ser så mycket mer tidstypiskt ut. Detta tar mycket längre tid men blir så himla bra och sladdarna lindas dessutom med vävtape.
 
Det är bra på ett annat sätt med många olika saker samtidigt. Röran som pågår just nu innebär noll risk att bli uttråkad, det finns alltid nåt annat att hugga in på och kör man fast så är det bara att ta nästa sak istället.
 
Det där sista sagt med en hel del ironi men det sker otroligt mycket och många olika moment på kort tid. Sånt är kul men samtidigt är det som ni förstår rätt kaotiskt.  Vi gillar det vi gör annars skulle vi inte gått in i detta men det var en rejält tuff helg och både jag och Kåre börjar känna oss rejält slitna nu.
 
Kanske med all rätt för senare på natten när alla våra hjältar åkt hem och vi gjort sisådär 13-14 timmar nonstop förutom en halvtimme för middag skruvade Kåre fast golvluckan. Bra! en del mindre i högen och när Kåre väl lämnade så blandade jag färgen till skuffen och drog toppen i den innan jag larmade på och släckte.
 
Måndag 16:00...
Innertak hämtat och planeringsmöte med Claes. Full fart för att göra klart det sista på dörrsidorna. 16:30 Micke och Kåre anländer. Baklucka ska monteras.
 
17:00 Magnus Myrenhammar kommer med andan i halsen och lovar vara med några timmar sedan kallar andra plikter. Underbara uppoffringar för att hjälpa oss bli klar och Magnus kommer även själv ta med sig en bil till Wenngarn.
 
Claes kommer med skuffdelar och kickpaneler. Provar dörrsidorna, nöjd och tar med för klädsel, Check!
 
20:30 Dricker kaffe och ljuger om alla som inte är här... Kåre fortsätter rikta bakskärmar hinna lägga slipgrund inatt?
 
23:30 Jag kopplar ihop tändsystem och planerar utan Kåres vetskap att få livstecken från maskin. Hämtar en dunk med bensin och ordnar en snapsflaska. Kopplar batteri och ber Kåre vrida på nyckeln. Snapsar rätt ner i insuget utan förgasare, den ligger i ultraljudstvätten. Inget vrål men väl ett antal host, puff och varv. Livstecken, NÖJD!
 
Förkyld eller inte men så pass nöjda att vi får ork och driv att fortsätta till 01:15 Vill inte lägga ner men annat jobb i morgon och både jag och Kåre måste upp vid halv sju.
 
01:30 larmar på och släcker. Massor att göra och 6 dagar kvar...
 
Text & foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll

 

Kommentarer

#1
Stefan Åström
2017-09-12 13:09

Underbart jobbat! En fråga: har denna bil ett registreringsnummer eller ska ni hinna registreringsbesiktiga den innan helgen?

#2
Julle
2017-09-12 17:14

Hej Stefan!
Nej den har inget modernt regnummer utan endast en gammal identitet med länsbokstav "Z"
Den måste alltså både reg och kontrollbesiktas innan helgen om vi ska kunna köra den för egen maskin de inte fullt 60 milen från Östersund till Wenngarn
/Julle

#3
Anders Wallfält
2017-09-12 19:49

Aj , synd med kablarna !
Röda rejäla kablar ser inte bara snyggt ut.
Till min 6a har förra ägarna satt kablar med kol-ledare som ser ut att komma ifrån biltema .
Jag hade önskat kopparledningar så af grof kvalitet .
Jag hoppas på att finna såna .....

#4
Andreas Uddling
2017-09-12 23:05

Håller tummarna hårt för att ni hinner ( såklart hinner ni!! ) Men jag har en fråga: vad ska jag ägna mig åt på nätet på måndag? Det här är ju bästa underhållningen sedan Mosebacke monarki lades ner! Kanske måste masa mig ut i egna garaget? Inte lika spännande att följa dock....

Lycka till!!!!