Nästa artikel
Pontiac RIP – del 2
BILHISTORIA

Pontiac RIP – del 2

Publicerad 4 november 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Pontiac finns inte längre. Ett märke med dryga seklet lång historia är borta. Klassiker listar modeller vi saknar, på vårt vis.

Claes Johansson, redaktionssekreterare
Pontiac Aztek
Bilen som ritades av tre kommittéer var Pontiac Aztek. Den marknadsfördes bland annat med oformligt tält som förde tankarna till kirurgi i krig. Men så var det också en multifunktionsbil för aktiv – hyperaktiv – livsstil. Var bara de rätta tillbehörsrutorna förbockade kunde ägaren dra ut i fält på allvar.
Med Aztek föddes äntligen Tatis campingbil i verkligheten, där mittkonsolen hade en dubbelfunktion som kylbox och en formsydd luftmadrass (och kompressor) gjorde om inredningen till hotellrum. Därtill kom en uppsjö av fästen, räcken och krokar som inte uteslöt en enda utåtriktad fritidsaktivitet inklusive kasperteater.
Eller vänta. Diskotek var det. Ett tiobitars högtalarset som styrdes från bakluckan kunde när om helst utlösa ett helt galet “tail-gate party”.  Var det bara tillräckligt mörkt kom brudarna från alla håll. När festen var över kunde ägaren åka till järnaffären och köpa plywood. Pontiac garanterade skriftligen att en 2,4 meter lång och 1,2 meter bred skiva fick plats. Aztek existerade 2001-2005. Med Pontiac nedlagt kan vi dessvärre inte förvänta oss en efterföljare.

Joakim Dyredand, webbredaktör
Pontiac Fiero
Hur såg Pontiac Fiero ut pappa? Som en Ferrari F40 min son. Eller nej, som en Testarossa. Eller det var nog som en Countach när jag tänker efter.
Om några år får vi ”googla” för att minnas Fiero, denna mittmotorbil som producerades 1984-1988 är en omåttligt populär donator när det ska byggas replikor på ädlare vagnar. Se upp, snart finns inga kvar.
Höjdpunkten i Fieros liv var redan första året då den fick vara pace car vid Indy 500. Bilen som stolt rullade på banan hade nästan heltäckande kromfälgar. På taket satt en luftfångare. Motorn i denna bil var en 2,7-liter rak fyra som med turbo gav 232 hk.
Pontiac gjorde 2 000 replikor (alltså Fiero-replikor på Fiero!) men dessa fick den trötta fyran på 2,5 liter. En V6 på 2,8 liter fanns också som alternativ för utrymmet bakom stolarna.
Det humana priset på Fiero gjorde den till en hyggligt populär folksportbil hemma i USA.
 

Claes Johanssons val.

Övernattning?

Joakim Dyredands val.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.