Bild
Nästa artikel

Pyjamasparty på Indy 1967

racing

På indianapolis 1967 väckte det här teamet uppmärksamhet, inte bara för den okonventionella bilen.

På sextiotalet spåddes gasturbinen en lysande framtid som drivkälla i bilar, fast försöken blev inte så lyckade. Så inte heller den turbinracer som kördes på Indianapolis 500 1967. Det undgick nog ingen i depån att de här killarna sponsrades av STP...

 

STP-Paxton turbocar var resultatet av två entusiastiska ingenjörer, Ken Wallis och Andy Granatelli, dom använde en Pratt&Whitney ST6B/62 gasturbin avsedd för kommersiella flygplan och sattes i ett backbonechassi. Förarutrymmet placerades offset för att få plats för den rejäla klumpen. Bilen var dessutom fyrhjulsdriven.
 
1967 års Indy 500 började lovande, med sjätte kvalificeringstid, och Turbocaren med Parnelli Jones bakom ratten ledde större delen av loppet innan den tvingades bryta med bara några få varv kvar. 1968 års Indy 500 började också bra, men efter närkontakt med muren bröt ekipaget för att aldrig tävlas med mer igen.

 

Granatellis design av själva bilen är godkänd, en tuff kaross, men den som designade teamoverallerna borde tänkt om en eller två gånger...
 

Kommentarer

#1
Björn Bäcklund
2018-09-07 23:56

1968 tävlade den inte. Joe Leonard kraschade den i kvalen och körde sen Lotus 56 i tävlingen. Lotus 56 var också en fyhjulsdriven turbinmotorbil. Lotus försökte sedan använda en version av denna i Formel 1 1971 där den kördes av bl.a. en svensk, Reine Wisell.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.