Bild
Nästa artikel

Rädda en Leyland Princess

UTSKROTNINGSHOTAD

Leyland Princess är prinsessan som aldrig regerade. Läget är kritiskt, bara fem Princess finns kvar i trafik.

Lanserad våren 1975 under tre olika märkesnamn; Austin, Morris och Wolseley, var efterträdaren till BMC 1800 ett tydligt bevis på att ”badge engineering” fortfarande härskade i Leylandkoncernen. Men redan till nästa årsmodell hade man kommit på andra tankar och i september 1975 ersattes alla tidigare märkesnamn och beteckningar med Leyland Princess. Allt försäljningsmaterial fick åka i papperstuggen och en ny marknadsföringsstrategi ersatte den första.

Till Sverige kom Leyland Princess som 1976 års modell, prissatt som en mellanklassare men med komfort och utrymmen som en fullvuxen sedan. 1,8-litersmotorn med stötstänger satt som sig bör monterad på tvären och delade olja med växellådan. Med svensk avgasrening gav den måttliga 81 hk. Den raka sexan på 2,2 liter som fanns på andra marknader kom aldrig hit.

Hydragasfjädringen var en utveckling av 1960-talets Hydrolasticfjädring, skillnaden låg i att istället för gummidon som stötdämpare hade man gasklockor liknande Citroëns. Fjädringsrörelserna kontrollerades liksom tidigare med vätska i ett slutet, trycksatt system. För att få till maximal komfort hade Leylands tekniker försett bilen med smala 4,5-tums fälgar i kombination med för tiden breda 185/70-däck. Rekommenderat lufttryck 1,6 respektive 1,5 kilo geléade till det ytterligare. Positivt på svartvägen, negativt i de tajta kurvorna. 


Interiören var modernt utformad och innerutrymmena fantastiska men många frågade sig varför bilen inte hade halvkombikaross. Svaren varierade men kom egentligen aldrig nära sanningen: Princess var från början tänkt att ha en halvkombilucka men Leyland hade i ett sent skede av kostnads- och grumliga modellprogramsskäl beslutat sig för bygga en sedan – som såg ut som en halvkombi.

Till 1979 kom en modernare motor med överliggande kamaxel på 1,7 alternativt två liter. Princess 2000 HL med 90 hk typbesiktigades i Sverige men försäljningen blev ytterst blygsam. Totalt såldes 1 217 Princess i Sverige åren 1976-1980, de två sista åren blev det bara 110 bilar. Totalt tillverkades 224 942 Princess fram till 1981 då ersättaren Austin Ambassador – märkesbyte igen alltså! – lanserades. Ambassador var en lätt tillfixad Princess med den stora nyheten halvkombilucka!

Princess var inte en dålig bil, den hade liksom många andra Leylandprodukter kunnat bidra till återupprättelsen av brittisk bilindustri. Men Princess var inte tillräckligt bra för att klara återkommande strejker, undermålig byggkvalitet och en förvirrad försäljningsorganisation.

I svenska bilregistret finns 91 Princess kvar, bara fem är i trafik. Så vill du smaka en bit Princesstårta får du jobba lite!

Fakta

Hotad: Leyland Princess
Sålda 1976-1980: 1 217 st
Kvar i trafik: 5 st

Kommentarer

#1
aor5000
2011-03-03 15:02

Hade inte Teknikens Värld ett vinterskott med sexa?

#2
MalmöJan
2011-03-03 16:52

Kolla ochså denna hemsidan www.leylandprincess.co.uk - väldigt interessant.

#3
Pellex1
2011-03-03 17:20

Visst fanns det raka sexor i dessa bilar även i Sverige. :)

#4
Bo34
2011-03-03 17:40

Nej den såldes bara med fyrcylindrig motor i Sverige. Någon eller några med sexa kom in som flyttgods.

#5
Filip.bjo
2011-03-03 18:05

Vet en som har en ståendes i en lada :)

#6
Mr B
2011-03-03 19:42

Var det inte så att Tekninkens Världs vinterskott var ett sommarskott som var import från Danmark med 2,2L 6an samt att denna bil blev brutalt krockad av "nån" Claes Johansson!

#7
JohanS.
2011-03-03 22:11

Har för mig att någon av de svenska biltidningarna vid den tiden tyckte att bakänden på bilen såg ut som en byrå. Ja, kanske det........

#8
Biltrafik
2011-03-03 22:23

Med allt kunnande, alla smarta modeller och alla resurser hade BL kunnat bli en framgångssaga. Undrar hur världen hade sett ut då? Kanske imperiet inte hade kollapsat?

http://biltrafik.blogspot.com

#9
Pellex1
2011-03-07 14:57

Underbar film om British Leyland och deras Princess som verkade vara gjrod av guld enligt reklamen. :)

http://bigangrydog.blogspot.com/2010/03/why-we-should-love-british-leyland-cars.html

#10
Freddedw
2011-03-11 07:40

har en aldeles underbart reklamblad om denna bil brun såklart, och med samma bilar(regnummer) som i texten.

#11
Havsörnen
2011-03-13 12:49

De envisades med att dela växelådans olja motorn och det leder i allmänhet fram till motor renovering kring 10 000 mil.

#12
Janec
2011-03-22 21:19

Jag hade en radda BMC/Leyland-bilar i bötjan av 70-talet : 850 Hundkoja, MG 1300 MkII, Marina TC och Austin Maxi, men den trenden bröts när jag provkört Princess som var ett rejält steg bakåt jämfört med Maxin. Stor, klumpig och extremt undermotoriserad med den gama B-spisen på 1800 kubik.
Må den vila i frid.
PS det blev en Toyota Corona i stället och ingen mer engelsman.

#13
Steve P.
2011-06-03 07:34

Hej,

Ja ja ni har sett, hade en vän som hade etc, etc,
Men jag kör dagligen min princess. hålla dock med att det har inte så bra köregenskaper som min maxi.
När jag vill kör någöt annat ta jag fram min allegro kombi eller min Wolseley Six :)

#14
Bo Eliasson
2011-09-18 20:03

Klart att Princessen skall räddas. Kommer i
höst att påbörja renoveringen av ett ex.
/Belis

#15
Bo Eliasson
2014-11-27 20:33

Innan Princessen kom in i garaget blev det upptaget av restaurering av en Tiga Sport 2000 - 83 som
blev klar i våras. I måndags fick äntligen Pricessen komma in i garaget och har idag lämnat sina första
rökpuffar ur avgasröret! Kul artikel i Tidningen om Skånepricessen.
Belis

#16
thoas bergman
2015-07-10 12:18

blivit erbjuden att köpa en för en billig peng men vet inte om det är nå att ha .bilen är i stort rostfri men finns lite att göra då den stått länge .är det nånting som är värt att satsa på ? hur ligger dom prismässigt ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.