Bild
Nästa artikel

R4 för Sverige, historien bakom

Reklam

Hur fick man egentligen till den blågula Renaulten i reklamen?

Här, r4-en-bil-sverige visade vi ju den kända reklamen med den blågula Renault 4L.  Från Arne Malteus har vi fått lite mer bakgrundshistorik bakom bilen och bilden. 

Jag var med men det var Arbmans som tog fram materialet och bilarna tejpades i Frankrike.  Jag köpte loss en av dom, den hade vi i 18 år, men jag tog bort tejpen efter en tid. Vilket jag ångrade för det var en fin reklampelare.

Man delade ut bilarna till Renaulthandlare i Ängelholm, Landskrona, Helsingborg och däromkring. Jag lyckades få ihop 10 bilar och 10 tjejer med banderoller. Vi körde i karavan till städerna o vi parkerade alla t.ex.utanför Fahlmans Konditori,  Tror det finns foto på det någonstans. Dom sålde bra, men när jag lyckades få Frankrike att lacka några 4:or i rosa  gick det sämre, det såldes inga alls,  men så lackade vi taket svart då gick alla åt.

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2015-03-24 16:19

Åtminstone en blågul R4 fanns med vid introduktionen av R15 våren 1972 vid Esso Motorhotel i Järva norr om Stockholm (Scandic Järva heter det väl i dag?) Samtidigt visades en tältutställning om Renaults säkerhetsarbete (om jag minns rätt) på P-däcket utanför hotellet. R17 fanns också med under denna introduktionshelg, men det var bara 15-modellen som fanns att provköra.
"Rosa Pantern" fanns ju som 73 års modell till superextrapris hos Renault i Stockholm hösten 1973. Det var nog den första utförsäljningsmodellen som kostades på med extra lack, förutom 500 liter bensin mm. Men i Stockholm var åtminstone någon av bilarna lackerad med mörkt chokladbrun paneldekor, inte svart, även på dörrarna.
Ett par månader senare blev det "bensinransonering" och R4 såldes tokslut med långa leveranstider och utan rabatter under vintern och våren 1974. Lennart Öjesten på Expressen blev hudflängd av kriskommissionen för att han hade mage att påstå i sina tidningsartiklar att bensinkrisen var en bluff!
Några månader senare var bensinkrisen över, allt återgick till det normala så bristen på R4 försvann och Öjesten fick Stora journalistpriset 1974 för sin kritik...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.