Bild
Nästa artikel

Relianten som blev en...

Fjärde gången gillt

Ritad av Bertone på uppdrag av det lilla brittiska företaget Reliant visade FW11 första gången 1977. Men det skulle dröja fem år innan den gick i produktion som... ja vadå?

Marcello Gandini, mannen bakom storheter som Lamborghini Miura och Countach, Fiat X1/9 och den första BMW 5-serien arbetade länge hos Bertone. I mitten av 1970-talet fick han i uppdrag att rita en familjbil med bakhjulsdrift åt engelska Reliant. De hade vid denna tid ett samarbete med turkiska Anadol och tanken var att den nya bilen skulle produceras där.

Bilen som gick under beteckningen FW 11 visades på den brittiska bilsalongen med en 1,6-litersmotor från Ford och bakhjulsdrift. Ytterligare tre prototyper byggdes men FW 11 ansågs till slut för lyxig för den turkiska marknaden och osäljbar, därför övergavs projektet.

Två år senare dök designen upp på en bilsalong igen - den här gången i tvådörrarsform och baserad på Volvo 343! Volvo Tundra kallades den bronsglänsande skapelsen - en riktig tuffing. Men Volvo nappade inte på Bertones invit och det såg ut som om Gandinis baby skulle förbli föräldralös.

Men icke! 1982 dök de kantiga hjulusen, den låga fronten och de kantiga linjerna upp igen - på Citroën BX! Nu hade bilen blivit framhjulsdriven, försedd med gasvätskefjädring och pigga motorer från Peugeot. BX blev en succé med över 2,3 miljoner tillverkade exemplar åren 1982-1994. Tacka lilla Reliant i Tamsworth för det!

I Klassiker 6/2017 berättar vi om renoveringen av en fantastisk Citroën BX 16 TRS.

Kommentarer

#1
Ma.t.s.
2011-09-06 15:56

Dragen återfanns delvis på den större Polksi Fiatmodellen. Lite baktung halvkombi.

#2
saabster.99
2011-09-06 16:31

Finns lite drag av den i Skoda Favorit också, alltså modellen som sen blev Felicia

#3
bilspanaren.blogspot.com
2011-09-06 18:23

Den är ju väldans lik FSO Polonez!?

#4
Jakob Leth
2011-09-07 13:04

Volvo Tundra og Citroen BX deler ganske rigtigt design - Desværre havde Citroen Danmark ikke helt styr på rækkefølgen og indrykkede følgende annonce, den forsvandt dog hurtigt igen :-)

http://www.youngtimer.dk/reklamer/citroen/slides/1984_citroen_003.jpg

#5
Per Berner
2017-06-16 13:34

Gandini blandade verkligen mästerverk med rena katastrofer. Fascinerande!

#6
Olof Neergaard
2017-06-19 11:58

Undrar just om inte Bertone sålde designen till FSO också: http://polishpoland.com/fso-polonez/

#7
Hasse B
2017-06-22 19:54

Ja, man kan ju fundera när man ser Polonez. En granne sällskapade (och senare gifte sig) med en polska som körde en sån när de var nya (men jag tror den blev aldrig reggad i Sverige) så jag kunde se en del av den IRL men proportionerna är förstås bra olika om än välbalanserade. Väldigt troligt ändå att de bygger på samma grundritningar, det är ju ett vanligt tillvägagångssätt i designbranschen fast sällan erkänt. BX var som jag minns från en tid på bilskrot den enda franska bilen som var lätt att demontera vilket möjligen kan bero på anorna hos Citroen med deras "Padda" som kan kläs av med fälgsvängen. Det enda som vållade några besvär var hydrauliken med sin styrcentral placerad bakom instrumentpanelen och värre, de av behov omfattande härvorna av hydraulledning synbart slumpmässigt(?) ihoptrasslade där plats fanns över intill de bakre hydraulkolvarna inbyggda liggande i vridstyva plåtkorgar som mothåll för fjädringsrörelsen. Med de förbehållen måste det ändå vara den mest genomtänkta av franska bilar med säregna tekniska lösningar och faktiskt mera lättmekade än många "vanliga" bilar av mer konventionellt snitt. Ja, sen förstås var det ju lite udda med motorhuven av plast, på en massproduktionsbil...:-D

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.