Bild
Nästa artikel

Renault – ett nummer mindre

Oskrytbil

Enklare än enkel – hur gör man då? Renault skalade av spartanska R4 och skapade R3. Bara 2 500 exemplar byggdes.

Renault 4 fanns i ett otal varianter. Lyxigt med sänkbar bakruta i den ena änden av skalan – och billighetsvarianten Renault 3 i den andra.

Att bara komma på tanken att göra en förenklad version av en ekonomibil, vad skulle man ta bort? Det fick bli en mindre motor (603 kubik istället för 747 kubik) och väck med bakre sidorutorna.

Genom att utesluta kupéfläkt sparades några avgörande franc och det här med dörrklädslar är ju bara brackigt. Lite som att skippa servetten efter maten och istället använda handens utsida. Det vet ju alla att det går precis lika bra.

Renault 3 fanns i två år, 1961-62 och tillverkades i ca 2 500 exemplar. Under dess begränsade levnad fanns hela tre grå kulörer att tillgå, Gris Olivier, Gris Pyramide och Gris Templier, lite beroende på tillgången för dagen.

Samtliga var halvmatta för att inte sticka betraktaren i ögonen.

I Klassiker 1/2019 skriver vi om en toppernoverad Renault 4 Super – den lyxigaste av dem alla.

 

Kommentarer

#1
Oscar G
2019-02-01 09:08

Anmärkningsvärt i sammanhanget att man tydligen kostade på det härliga soltaket!
För härligt var det - det är ett bestående barndomsminne. Fast från en "normal" R4 då, förstås.

#2
Kalle
2019-02-01 20:10

Fasen vas fräckt! Blev kär.

#3
Leif Hurtig
2019-02-05 11:03

R3 och standard R4 var lika spartanska båda två. Utan tredje sidorutan, utan kromgrill och minimal utrustning.
Enda skillnaden är att R3 fick en ännu mindre variant av R4-motorn på tre franska skattehästar, för att konkurrera med Citroëns 2CV. Men tydligen var ytterst få R4-köpare så snikna att de nöjde sig med en 3CV-motor, när samma bil fanns med 4CV-motor.
Och R4 standard var den vanligaste varianten i Frankrike under 60-talet. Den som ville ha mer flärd köpte 4L, men då fanns ju även Dauphine och R8 att välja på.
De som köpte 4L i Frankrike fick samma motor som i standard R4, gummimattklädda hjulhus bak och dörrklädslar invändigt, kromgrill och blanklister utvändigt – och öppningsbara sidofönster bakom bakdörrarna. Dessutom kromade stötfångare och navkapslar! De riktigt fordrande kunderna köpte naturligtvis R4Super, med 850-kubiksmotorn på 5CV och 32 hk SAE i stället för 26,5 hk SAE. Den version som beskrivs i artikeln i Klassiker, med annan baklucka, dubbelrörsstötfångare, helklädda säten med hopfällbart baksäte m m.
Pionjärerna som köpte R4L 1962 fick dessutom en mustasch runt nummerskylten bak och bakljuskåpor med krominlägg, 4L-emblem på bakluckan och Renault-logo i grillen i guldfärgad metall! Men det var bara 1962.
Renault hade sitt eget lilla diskreta sätt att visa vilken motorstorlek som fanns under huven med en gul dekal på vänster sida av ventilkåpan. På dekalen fanns en horisontell treudd och på treudden red antingen tre, fyra eller fem djävulsfigurer, symboliserande skatteklasserna.

#4
Thomas Ericsson
2019-02-05 11:39

1975 körde jag Svenska VM rallyt i Värmland med en ny R4L. Vi fick stöd av bl a Svenska Renault och lokala sponsorer, för att kunna genomföra projektet. Vi blev 5:a i klass I i VM. Omöjligt? Nej, men jäkligt kul!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.