Nästa artikel
Saab V4: Gröna famnen!
Klassiker 5/2017

Saab V4: Gröna famnen!

Publicerad 9 juni 2017 (uppdaterad 3 juli 2017)
Du vet hur den låter, du vet hur den doftar inuti, du vet hur nylontyget känns. Du minns Saab V4 – men är det inte dags att äga en också? I Klassiker 5/2017 tar vi in ett sent exemplar i fotostudion och går punkt för punkt igenom allt du måste och vill veta inför ett köp.
Saab 95 och 96 V4 är en unik dubbelnatur. Den blev under många år basen i Saabs försäljning, den hade en trogen kundkrets och den hann få syskon i form av 99 och 900 innan den till slut abdikerade 1978, respektive 1980.

De första 600 bilarna byggdes i hemlighet och problemet med de 5 778 färdiga tvåtaktsbilarna i lager löstes genom att man bytte motorer på löpande band. Mellan kalenderåren 1966 och 1981 byggdes 176 135 Saab 96:or.

När man kommit över den något sneda körställningen (vilket tar allt från tre sekunder till tre generationer) och man fått in rattföringen (ja, den är tungstyrd) är bilen en egensinnig njutning att köra.

Fina stolar, skön markkontakt. Motor med karaktär. Frihjul och balans. Perfekt värme.

Den som någon gång tuggat sig igenom en snömättad svensk granskog en öde januarinatt till det trygga bakgrundsljudet av en hummande V4 vet vad det handlar om.

I ett speciellt läge – det kan vara 88 km/h eller 103 km/h eller 122 km/h – andas motorn ut och mjuka garnbollar rullar ur avgasröret.

Det är klart att du vill ha en Saab V4 – läs vår stora guide i Klassiker 5/2017!

 

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.