Bild
Nästa artikel

TVR Grantura – artistisk frihet

renoveringen

När en lågseriebil där inget ex var det andra riktigt likt ska renoveras är det inte helt lätt att veta vad som är originalskick. Detta vände Fredrik Bolander till sin fördel när han tog sig an en tidig TVR med Coventry Climax-motor.

Fredrik Bolander kände suget redan när han hörde talas om den nedplockade TVR Granturan för första gången. Det var runt millennieskiftet och bilen stod i en lada i Roslagen. Den hade importerats från England tio år tidigare, plockats isär och sedan blivit stående.

– Jag letade efter en bil att köra historisk racing med. Men allt jag såg där i ladan var ett tomt skal och en rörhög, berättar Fredrik.

TVR-passionen inleddes när han som 20-åring köpte sitt första exemplar. En Grantura stod nu högt upp på önskelistan men det här projektet skulle innebära för mycket jobb.

– Jag och min fru Christina drack en kopp kaffe och sedan åkte vi hem, säger Fredrik.

Tio år senare stötte Fredrik på Granturan igen, nu i trädgården hos kompisen Micke Royson i Örebro. Micke hade köpt den för motorns skull, den eftertraktade Coventry Climax FWE-maskinen skulle användas i den Lotus 11 som han höll på att renovera.

Suget hos Fredrik väcktes igen och han insåg att det var nu eller aldrig som gällde. Skulle motorn gå förlorad var chanserna små att det här pusslet någonsin skulle bli en bil igen.

– Det skar i mitt TVR-hjärta, säger Fredrik.

Detta blev inledningen på en flera år lång renoveringsresa och återställandet av en mycket ovanlig bil till superskick.

Läs hela historien i Klassiker 4/2017!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.