Bild
Nästa artikel

Unika designskisser på Volvo 850

Reportage

När den legendariske Volvodesignern Jan Wilsgaard gick i pension var det designern Rolf Malmgren som tog över ansvaret för den slutgiltiga formen på Volvo 850. Här är några av hans designskisser.

Redan 1983 stod två fullskalemodeller till den kommande 850-modellen färdiga. en som chefsdesigner Jan Wilsgaard stod bakom och en som Rolf Malmgren gjort. Modellerna var snarlika, men ändå beslutades att de båda förslagen skulle moldas ihop till ett nytt som också skulle tas fram som fullskalemodell.
 
Jan Wilsgaard var inte nöjd och åkte till Italien för att med hjälp av Carozzeria Coggiola arbeta med designidéerna. Resultatet blev ett helt nytt förslag som även det byggdes i fullskalemodell. Få av de ansvariga kände till att modellen ens fanns, men vid ett designinriktningsbeslut i maj 1984 blev Wilsgaards nya förslag framröstat som favorit. Snart skulle dock många fler känna till det. Lastbilschauffören som kört lermodellen till Sverige hade tagit bilder på den och sålde dessa till bland annat Expressen. Det mest utmärkande med Wilsgaards förslag var att taket hade snudd på osynliga takstolpar.
1988 beslutades att designen var för kantig och Rolf Malmgren skulle arbeta om alla ytterplåtar och stötfångare som inte krävde några större konstruktionsförändringar. Tak, dörrar och glasrutor gick därför inte att ändra. Men det som var möjligt att ändra rundades till.
 
Klicka på bildspelet för att se några av de designskisser som Rolf Malmgren gjorde.

I Klassiker nr 10/2013 kan du läsa mer om arbetet med att ta fram 850-modellen.

Kommentarer

#1
Uno Lööw
2013-12-15 09:16

Bara för att en redaktör på Klassiker köpt en 850 som vinterbil behöver ni väl inte trolla sönder sidan med dessa? Gör som ni gjort tidigare, skriv om klassiker i Klassiker och bilar som 850 i begköpguider i Vi bilägare.

Köper ni en V60 till nästa vinter, skriver ni en massa om dem då?

#2
Fredrik Nyblad
2013-12-15 12:43

Uno!
Du behöver inte vara orolig någon V60 lär du inte hitta i Klassiker nästa vinter. Och du kan också vara lugn över att hemsidan ska gå sönder, vi har kollat med förlagets webansvariga och de försäkrade oss om att hemsidan inte skulle gå sönder på grund av en film och ett bildspel om Volvo 850! Men eftersom du nämner ordet troll så måste jag säga att sådana vill man ju inte ha, det blir lätt så tråkig stämning då, eller hur Uno?

#3
Uno Lööw
2013-12-15 15:16

Tack för ett svar Fredrik! Tycker att det ni gör om 850 är bra och intressant men här, nja. Men smaken äro som baken, delad. Så även Unos.

#4
post
2013-12-16 01:18

Riktigt roligt och intressant!

Roligt att ni skriver om intressanta 850 som man växte upp i istället för sunkiga amrikanare och annat 60 tals trams

#5
ZR1
2013-12-16 01:20

@Uno Lööw

Detta är extremt mycke mer intressant än skiten klassiker oftast skriver om! 80 och 90 tal är de som e intressant, 60 tals skräp finns de redan en massa omn

#6
Richard A
2013-12-30 00:35

Fick ut mycket genom att läsa artikeln. Roligt att modellen äntligen blivit en klassiker. Den där Uno gnäller, men modellen är faktiskt över 20 år gammal nu och har passerat tiden för Vi Bilägare med god marginal. Jag upplever att modellen lidet av "240-sjukan". Det anses inte vara någon speciell bil och tidiga årsmodellers främre lyktor och kofångare byts allt som oftast ut mot senare modell. Om 10 år vet jag inte hur många som finns kvar.

Jag äger själv en 850 som numera sparas som blivande veteranare. Det är en SE-modell från 1994 som jag haft som bruksbil i många år. Dessförinnan har den bara en ägare som jag köpte bilen direkt a,v, utan någon bilhandlare emellan. Trots att den rullat nästan 34 000 mil är den i otroligt fint skick för sin ålder och den har fullständig servicehistorik. Den är dessutom försedd med roliga originaltillbehör, däribland fabriksmonterade fartränder/stipes nedtill och har fått Volvo original hatthyllehögtalare monterade! Det sitter också en Volvo original kassettbandspelare i bilen. Egentligen är det ju min gamla bruksbil och köptes som en vanlig vardagsbil, men när den fortfarande är i häpnadsväckande fint skick hade jag inte hjärta att utsätta den för fler vintervägar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.