Bild
Nästa artikel

Uppfinnarens udda bil

svar på nöten

Den ser ut som en PV444 som smält i solen men är faktiskt en Rolls Royce.

Jacques Poberejsky var exilryss som levde och verkade större delen av sitt liv i Paris. <Hans huvudsakliga sysselsättning var inte direkt att snickra bilkarosser, utan istället verkar han varit uppfinnare. I hans namn finns bland annat patent på stålspunna flexibla slangar, och självtätande bensintankar, två saker som idag är legio i till exempel tävlingsbilar, flygplan och annat.

Vid sidan av sin uppfinnarbana verkan han också haft någon slags agentur för Mercedes Benz i Paris.  Det är runt 1935 och vid denna tid köpte han en begagnad Rolls Royce Phantom II med Kellnerkaross. Poberejsky lät karossfirman Binder modifiera originalkarossen till lite sportigare framtoning. Resultatet blev inte helt olikt en Mercedes 540K i linjerna.

 

Men så hoppar vi fram till bilen i fredagens nöt, 1949 stod den här skapelsen under skylten ”Carrsoserie Poberejsky” på Genevemässan, det var ett Rolls Royce Silver Wraithchassi som Poberejskys firma hade försett med ett mycket modernt men något oortodoxt karosseri. Den traditionella kylarmaskeringen var borttrollad, karossen låg och strömlinjeformad. Taksektionen var avtagbar och då kallas karosstypen för en sedanca coupé, idag skulle vi säga ”targatak”. Det sägs att Rolls Royce blev vansinniga över den här skapelsen. Dom lämnade Poberjersky ultimatumet att ta bort skräpet från sin monter inom 24 timmar och några garantier skulle det inte kunna bli tal om heller.


Den excentriske uppfinnaren och karossbyggaren verkar lytt deras råd för bilen togs bort, och karossen skrotades, chassit försågs strax efteråt med en öppen kaross från Franay istället. Den bilen finns kvar än idag.

En bil till byggdes och visades upp på Parissalongen samma år, det var en Bentley mk VI med chassinummer B124BH som fick en snarlik kaross. Spåren efter den upphör några år senare, sista livstecknet är från 1954.

Kommentarer

#1
Oscar G
2014-01-13 20:39

Spontan reflektion:
Det var ju en Herrans nåd att det missfostret försvann från vägarna!
Reflektion med eftertanke:
Tråkigt att den försvann - det är trots allt de mest udda skapelserna som kittlar fantasin allra mest.
Vadå? Ambivalent? Jag?? Förstår inte alls vad ni menar...

#2
Jonas Karp Kungsbacka.
2014-03-30 21:34

Fulare bil får man leta efter. Ryssar borde inte få hålla på med bilar!

#3
Hasse B
2015-09-10 14:34

Är det ingen fler än jag som kommer att tänka på Ur-Saaben? De allra första designutkasten på papper för trollhättemopeden (innan man ens bestämt konceptet med motorn fram och framhjulsdrift) såg ut bra nära den här ombyggda Rollsen enligt en bild i en bok som Motormännen gav ut runt 1970 med en detaljerad Saab-historik eftersom 99:an var högaktuell. Syns rimligt att någon i projektet kan ha sett den och inspirerats.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.