Bild
Nästa artikel

Utrotningshotad britt

Reklam

Kan man sälja bilar med självironi? Leyland försökte...

Korgen Leyland innehöll många ägg ur den brittiska bilindustrin och mot slutet av sjuttiotalet knäcktes dom ett efter ett, i denna reklam från USA 1977 ironiseras det en del över detta... Finanserna var urusla men den torra engelska humorn och "stiff upper lip" var det inget fel på. 
Missriktiad säkerhetslobbyism hade nästan tagit kål på öppna bilar i Amerika, detta och höjda krav på säkerhet, utsläpp med mera drabbade de ålderstigna engelska modellerna hårt.  Spitfire och den modernare TR7/TR8 lades ned, och de sista åren ägnade sig Triumph åt att bygga Honda på licens i en nedlagd Morrisfabrik fram till slutet 1984.

Kommentarer

#1
Oscar G
2014-01-10 08:31

Att marknadsföra Spitfire i Darwins anda, som den starka överlevaren av en utrotningshotad art, måste varit en av bilreklamens höjdare!
Det krävs udda grepp för att sälja en produkt på en omöjlig marknad där den inte passar in - och så här mycket "glimten i ögat" har vi väl annars bara sett i Renault 4-reklamen i Sverige och VW:s legendariska tidiga kampanj i USA. Fyndigt - roligt!
Synd att det inte räckte till överlevnad...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.