Bild
Nästa artikel
Tillbaka i verkstaden där den servats vid många tillfällen. Union Jack Motors i Täby.

Förhandskoll Lady Jagga

Laddy Jagga till salu

Det har tyvärr blivit dags att gå vidare. Projektbilen Lady Jagga ska säljas. Snart påbörjas Tradera-auktionen som avslutas under Samlarbil2017. Men vad är det vi säljer? Vi ber specialisten Anders Persson på Union Jack Motors kolla in vår Jaguar.

När vi fann vår Jaguar XJ6 Serie III 1985 hade den stått utmohus på en allmän parkering i mer än ett år. Obesiktigad, bucklig längs högersidan och med ett platt bakdäck såg den ut att inte ha långt kvar. Men vi skrapade lite på ytan, provstartade motorn och fann att det handlade om en originalbil i tämligen gott grundskick. Den hade bara haft en enda ägare sedan 1986 då den köptes i Saudi-Arabien och den hade bara gått lite drygt 16 000 mil.
 
Vi köpte den för symboliska 4 000 kronor och drog hem den till Klassikergaraget. Där maratonmekade vi under två dagar för att få den på vägen igen. Den fick förutom en storservice med byte av alla vätskor och tänddelar bland annat nya kylar- och bromsslangar, nya drivremmar och nya däck. Besiktningen gick sedan som en dans.
Under vår ägartid har vi renoverat förarstolen, bytt innertak, lagat bucklorna och rosten på högersidan och runt vindrutan, monterat nytt avgassystem, bytt bromsskivor och mycket annat. Men vi har också kört – omkring 1 000 bekväma mil har det blivit.
 
Nu är det dags att sälja Lady Jagga och vi kommer att ge alla chansen att bjuda. Den 16 mars rullar en Tradera-auktion igång och den kommer att avslutas söndagen den 26 mars, mitt under mässan Samlarbil2017 i Örebro.
 
Anders Persson som driver Jaguarspecialisten Union Jack Motors i Täby Kyrkby norr om Stockholm skötte om Jaguaren åt förra ägaren under många år. Därför tar vi den till honom för att få en bedömning av skicket.
 
Anders hissar upp Lady Jagga och börjar granska underredet.
 
– För att vara en orenoverad bil som använts hela tiden är den i riktigt bra skick, säger Anders. Klart bättre än genomsnittet, Jaguarer kan rosta något kopiöst!
 
– Här är lite rost, säger han och pekar på sandplåten bak. Men den är frisk i balkar och trösklar ser det ut som.
 
Att det läcker lite olja här och var är inte så mycket att hänga upp sig på, däremot tycker han att det börjar bli dags att byta bussningarna i framvagnsramen. Stötdämparna känns också lite slappa.
 
Vi berättar att den går lite dåligt när den är kall och Anders tror att det kan ha att göra med kallstartsventilen till bränsleinsprutningen. Att motorn slickar i sig ungefär en liter olja per 100 mil är inte onormalt för en orenoverad motor som gått 17 000 mil, menar Anders.
 
Vi kör en sväng och Anders konstaterar att motorn går mjukt och fint när den är varm och att automatlådan växlar som den ska. Han minns den föregående ägaren mycket väl.
 
– Han tyckte väldigt mycket om sin Jaguar. Jag minns att den lackerades om någon gång på 1990-talet, berättar Anders. Den hade blivit väldigt matt och så hade det kommit en lite rost runt vindrutan.
 
Lady Jagga har kommit en lång väg sedan vi hittade henne men det finns givetvis saker kvar att göra. Luftkonditioneringen fungerar inte, det finns en del lackskador, till exempel på bakluckan och den går inte på alla cylindrar när den är kall.
 
– Den är i ett bra bruksskick, sammanfattar Anders. Men visst finns det saker att förbättra.
 
Den 16 mars klockan 14.00 startar Tradera-auktionen. Utropspriset är 4 000 kronor – samma summa som vi betalade.
 
Vi rekommenderar alla som vill bjuda att titta på Lady Jagga först. Just nu står bilen hos Örebro Automobilaffär www.orebroautomobil.se och under mässan kommer den att finnas i Klassikers monter.