Bild
Nästa artikel

Spår av tidigare ägare

Våra klassiker

Förste ägaren hade Audi V8:an i drygt femton år och det har satt sina spår...

Jag vet inte  vem denne herre som köpte min Audi V8 ny 1989 var mer än att hans nam var Nils Andersson och var en vän av ordning. Servicepapper, reservdelsnotor och protokoll på allt från oljor till hjulinställningar finns i en tjock mapp.  Och körkortet satt alltid i solskyddet, nära till hands. Med åren har alltså hans bild sakta etsat sig in i plastfickan i solskyddet, nästan som på den berömda svepningen i turin framträder hans anlete på ett närmast spöklikt sätt. Men det känns ändå rätt trevligt han är ”med” hela tiden.  

Vidare, så vad har gjorts med Audin sen inköpet i februari då?  Jo, lite puts och och rejäl polering, sen har den fått rulla på lite utställningar häromkring. Så har den även provats på strippen såklart, som dragracingbiten ser man det som självklart att köra tidkort på sin bil eller hur.
På 1/8-delsmilen  (201meter) Blackrace märks det tydligt att bilen inte är gjord för korta sprintdistanser,  det är närmare två ton bil där kraften skall först portioneras in genom en hel massa ventiler, 32 stycken. Sen skall den ut i andra ändan genom en automatlåda och mängder med pryttlar och differentialer. När bilen tar fart på allvar, då är det redan dags att bromsa...  

Nej det här är en långdistanslöpare, gjord för raska långfärder längs Autobahn ner till Alperna och exklusiva skidorter. Och varför just detta då, jo, för Audi V8 har en märklig finess, den har en färdig skidbag originalmonterad i baksätet!

Kommentarer

#1
Per Berner
2015-08-18 08:15

Skidsäck är inte speciellt ovanligt alls. Det har funnits i alla mina bilar sedan slutet av åttiotalet och framåt, typ. Aldrig funnit anledning att använda, dock! Har du en gång vecklat ut den tar det en halv dag att få ihop den igen...

#2
Kjell Svensson
2015-08-18 09:06

Trevligt med en Audi V8, jag köpte också en 3,6:a av 89-års modell när jag flyttade till Göteborg för 17 år sedan och den var härlig! Åtminstone fram tills dess att växellådan rasade och jag insåg att jag inte hade råd att laga den. Det slutade med en försäljning till en entusiast i Göteborg som redan hade en likadan. Ett år senare sprang jag på köparen som då visade bilder från renoveringen som fortfarande inte var klar. Ytterligare nåt år senare såg jag bilen igen, denna gång med halva inredningen och elsystemet utrivet.

Kunde se detta komma, för redan när jag hade den på rull så spökade elsystemet ibland, kommer ihåg en gång när jag körde genom Småland på väg hemåt till Blekinge när rutan på förardörren plötsligt åkte ner och inte gick att få upp igen. Detta var naturligtvis på vintern, fick inte upp den igen förrän jag anlänt i barndomsstaden. Felet visade sig vara glappkontakt i motsatta dörren, inte logiskt precis! Tur jag sålde den...

#3
Fredrik
2015-08-19 08:42

Då dessa kom så gjorde jag och några kollegor leveransservice på alla som kom till Sverige. Har du kollat tidigare ägare hela vägen? Tycker mig känna igen regnumret tror detta är en intern VAG bil från början, eller så blandar jag ihop dem...

#4
Erlend Dammen
2015-08-19 17:37

Mammas VW Passat GL från 87 hadde skidbag den också.

#5
Stephan
2015-08-19 19:13

Är det Palmes mördare?
Ser ut som Hans Holmers fantombilder när det begav sig :-)

#6
Andreas Uddling
2015-08-20 00:03

Det ligger skidsäck i märkligare bilar än så! Jag har det i min Renault 19 cabriolet 16V från 1992. Tror förstås inte att man fäster en takbox på den utan vissa bekymmer. Självklart kör man cabriolet på vintern även i Frankrike..... eller har det att göra med Karmann som plitade ihop de öppna Renault 19? Så lite man vet!

#7
Stefan
2015-09-03 13:36

Fotot liknar Eugen Sandberg. Var inte han spion?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.