Bild
Nästa artikel
Ingemar Johnzon köpte 1974 den här Volvo 165:an. Den hade byggts om till herrgårdsvagn redan när bilen var ett år gammal. Tyvärr finns den här Volvon inte kvar i registret.

Volvo 165 - en lyxkombidröm

Reportage

Någon Volvo 164 herrgårdsvagn serietillverkades aldrig, ändå finns de i hela världen. De har byggts av privatpersoner, verkstäder och karosserimakare. I specialutgåvan Volvo-Klassiker listar vi tio Volvo 165.

När Volvo 164 premiärvisades på Parissalongen hösten 1968 var det den första sexcylindriga Volvon sedan PV800-serien som lades ner 1958. Men det här var ingen taxi, nu skulle Volvo ta ett steg uppåt och bli en tillverkare av prestigebilar. 

Från vindrutan och bakåt delade 164 kaross med 144 men för att den sexcylindriga B30-motorn skulle få plats var axelavståndet 10 centimeter längre. Fronten hade också en helt egen design som påminde om bland annat Wolseley.

Volvo 164 tillverkades enbart som fyradörrars sedan trots att en kombiversion borde legat nära till hands. Tidningar som Vi Bilägare och amerikanska Road & Track skrev att Volvo borde tillverka modellen men det fanns flera skäl till att det aldrig blev så.

Fler versioner av en bil med en udda hjulbas hade komplicerat produktionen i Torslandafabriken och – mer avgörande – ansågs prestigen på Volvos lyxmodell dras ner om den fanns i en herrgårdsvagnsversion. 

Att behovet och önskan om en Volvo 165 fanns visade både karossmakare och privatpersoner genom att snickra ihop egna versioner. Över hela världen byggdes och byggs fortfarande bilar med den imposanta fronten och den starka motorn från 164 och den praktiska kombibakdelen från 145.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!