Bild
Nästa artikel

Volvo 940 säljs snabbast!

Reportage

Den bilmodell som säljs allra snabbast på Blocket är Volvo 940. Det visar statistik för år 2017.

Under förra året såldes en bil i minuten på annonssajten Blocket. Och det bilmärke som får mest sökningar är Volvo. Den bilmodell som säljs allra snabbast enligt Blockets statistik är Volvo 940. Vad det innebär exakt i tid redovisar man dock inte.

Det är kanske inte så förvånande att en bil som är rimligt billig och som tillverkats i stort antal är enklast att avyttra.

Nu är det nästan exakt tjugo år sedan den sista Volvo 940:n tillverkades. Vid en liten ceremoni den femte februari 1998 lämnades nycklarna över till en vit 940 Classic som var den sista 940:n som såldes till kund. Därmed hade den sista Volvon med bakhjulsdrift, stel bakaxel och gjutjärnsmotor byggts.

En rimlig gissning är att modellen under närmsta tio åren kommer att glida över från billig bruksbil till att bli betraktad som en klassiker – inte minst på grund av att den var gammaldags redan som ny. 
 

Kommentarer

#1
Rolle
2018-01-12 09:34

Sista riktiga Volvon vars värde varar var nog den som rullade ut från Torslandaverken -98 ;-) Har två V90 3,0 från -98, den ena har gått 44 000 mil drygt och den andra c:a 33 000 mil och bägge rullar problemfritt än så länge och ingen rost. Användes som bruksbilar och drar en hel del hästsläp vilket är en anledning till att inte vilja ha framhjulsdrift.
Rolle på Österlen

#2
Lucas
2018-01-12 18:46

Kör en vit 944 från -95. Anledningen att dessa säljes snabbt är för det finns en ungdomskultur som innebär att sladda runt med bakhjulsdrivna bilar (som tyvärr förstör bilarna), och 940 är den billigaste bakhjulsdrivna bilen man kan få tag på. Volvo 240-740-940 är spännande för ungdomar och de har mycket ''streetcred'' speciellt om de har nya fälgar och vita blinkers.. många köper en billig 940 bara för att kapa fjädrarna och svetsa diffen för att leka med den tills den går sönder. Men det värsta som kan hända bilen är om den byggs om till A-traktor. Det sorgligaste i det hela är att Volvo inte fortsatte med bakhjulsdrift. Den nya serien av bilar som kom runt 2000 (s80,s60,v70) har en hemskt dålig svängradie och är tråkiga att köra för mig. Och vet inte vad jag ska ersätta 940'n med i framtiden, måste väl byta märke då jag tycker att bilar ska driva på bakhjulen och vara överstyrda.

#3
Johan Thuresson
2018-01-12 19:34

Lucas #2
Jag kan till viss del förstå att du tycker det är tråkigt att bilar "blir förstörda" eller blir ett traktorbygge. Men! Bilhobbyn & motorintresse (i alla dess former) har garanterat räddat en hel massa yngre människor från allt möjligt elände. Och någonstans måste allting ha sin början, ytterst få blir fabrikssponsad förare i en WRC-bil direkt efter moppeåldern. Kom ihåg att Sverige har fostrat flera världsframgångar inom både motorsport och bilbyggande. När man ser en vrålsänkt gammelvolvo på fullt ställ är det troligtvis en yngre förmåga ifarten, som lagt sina pengar på Biltema och sin fritid i garaget. Det kunde varit mycket värre! Och bilhobbyn har plats för alla!!

#4
Kenneth Ekvall
2018-01-16 15:23

Jag tror inte det är ett överhängande hot att ungdomar skulle sladda sönder de 740/940 som finns kvar. Jag tror nämligen att en mycket stor del av beståndet aldrig hinner nå botten som sladdbil innan hängivna entusiaster fångar upp de exemplar som är värda att räddas till eftervärlden som entusiastfordon.
Hur många Duetter finns det inte på en bilträff - trots att så många gick EPA-döden till mötes? Typ.

#5
David
2018-01-17 06:24

Jag vidhåller fortfarande att Volvo 940 är den sista riktiga Volvon, ja kalla mig stofil men jag har kvar min trotjänare av årsmodell 93 som rullat 45000 mil=)
Och visst hör Volvo 900 serien hemma bland samlarna för vad andra än säger så är det en klassiker och enligt mig en vacker bil både invändigt och utvändigt.

#6
Peter Nyström
2018-01-17 10:09

Oj, jag får nog sminka om, nedgradera, min S90-98 så den ser ut som en 940. Min fina nybesiktigade S90 har funnits till salu på Blocket i tre veckor för en ringa summa. Hm....men det är klart min 6 cylindriga skövdemotor är ju av aluminium inte gjutjärn och bakaxeln är ju inte stelt stålfjädrad, så den är ju inte så mycket traktor som en 940.....och de som lockas av S90 idag vill väl helst ha nått kinesiskt med fyra cylindrar.

#7
Rolle
2018-01-17 11:41

Behåll S90:n, S och V90 är nog de bästa bilarna Volvo någonsin byggt. Bra vrid i motor, bekväm att åka i, riktigt landsvägslok och bra dragbil som inte rostar. Problemet är väl att inte många känner till den, de vet inte vad det är förutom A-traktor folket som vill ha bakrutetorkaren, baklysen och kofångare och front ;-)

#8
Rolle
2018-01-17 11:42

Glömde att säga att jag haft 240, 265, 745, 945 genom åren.

#9
Yngve Karlsson
2018-01-17 22:07

Den sista riktiga Volvon? Löjligt... Volvo väljer som vi sett själva vilka modeller som är en Volvo.
Dessutom tror jag dessutom att a-traktorbyggande kan vara bland det bästa för en 940 och en del av dessa vårdas ömt. Alternativet, även för finare exemplar är att de sladdas sönder under några veckor.

#10
Rolle
2018-01-19 08:42

Hyrde en ny Volvo XC60 när vi var utomlands i somras. Ny och fin men jizzez så tråkig och intetsägande att köra, helt könlös en så kallad "hen" bil. Vet inte om alla nya Volvo är lika tråkiga och intetsägande att köra. Kör hellre min V90, mer gedigen att köra och inte så plastig, eller min JEEP eller någon av mina 50-60 talsjärn från USA numera DSA (Divided States of America). Körning ska vara ett nöje inte ett måste ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.