Bild
Nästa artikel

Volymmodell

BMW

Vid första anblicken ser det ut som en vanlig BMW 750iL, men något ser inte ut att stämma riktigt, eller?

BMW smidde planer på att göra den ultimata Autobahnkryssaren med något som inga konkurrenter hade, en V16-motor. I ett utslag av obegripligt tyskt skämtlynne kallade man det för projekt Guldfisk, och motorn började arbetas på under hösten 1987.

Redan i början av 1988 stod den klar att testas.  Det kom att bli en 6,7 liter stor motor med sexton cylindar i ett aluminiumblock. Inofficiell typbeteckning blev då BMW 767i, effekten låg på 408 hästar och gav 637 Nm vid 4 900 varv.

Dock kom inga BMW-köpare att få nöjet att susa fram bakom en sextoncylindrig maskin, utan guldfisksmotorn kom att stanna vid ett enda exemplar mer i ett egensyfte, för att visa vad man kunde bygga.

Kommentarer

#1
Hans H
2015-11-19 15:23

Rolls-Royce har några sextoncylindriga motorer som aldrig kom i produktion.
Rowan Atkinson kör en sådan sextoncylindrig Rolls i filmen Johnny English Reborn. Han beskrev i TopGear hur han tog kontakt med Rolls-Royce och bad att få låna den sextoncylindriga bilen i filmen. När RR förnekade att de hade någon så hade han bätttre koll och kunde peka ut var den var.
Eftersom BMW äger Rolls så undrar jag om inte dessa motorer är nära släkt med varandra.

#2
Lasse G
2015-11-19 15:59

Sitter kylarna längst bak i bilen? Med tanke på dom stora luftintagen på bakskärmarna och den grill-liknande bakstammen. Ingen kylare syns ju heller i det rejält fyllda motorrummet.

#3
Hasse
2015-11-19 19:07

...vid min första anblick så liknar den en 735iL.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.