Bild
Nästa artikel
AMC Pacer – vilken bulle!
Nash Metropolitan och Googie-arkitektur – vilken kombination!
Polisbilarna du vill bli stoppad av!
Så köper du en Chevrolet 1955-57!
Unika bilder på svensksålda Cadillacs!

USA-special i butik nu!

MADE in the USA

Klassikers första USA-special är 140 sidor tjockt och fyllt med kvalitetsläsning med bilar, människor, prylar, arkitektur och en massa annat från the land of plenty! Går bara att köpa i butik!

Vi har saknat en tidning som den här – därför gjorde vi den! En tidning där färg och form får utrymme – utan att konkurrera ut texter med djup och innehåll.
En tidning inte bara om USA-bilarna utan även om prylarna, människorna, arkitekturen och allt annat spännande runt omkring. Rymdraketer, flygplan, båtar och hushållsmaskiner som går på 110 volt – gränserna är flytande och styrs bara av vår upptäckarlusta inför detta fantastiska ämne.
 
I Klassiker Made in the USA finner du mycket nytt material men också en del favoriter i repris från Klassiker – för bra för att inte väckas till liv igen. Till vårt förfogande har vi som vanligt några av de allra de bästa fotograferna och skribenterna i branschen.
140 sidor sommarläsning för bara 99 kronor – Klassikers första USA-Special finns i butik nu!
 
Ur innehållet i Klassiker Made in the USA:
 
AMC Pacer X -77 Missförstådd eller helt enkelt för konstig? Pacer har alla en åsikt om!
 
Dokument: USA-polisbilarna Ford dominerade men Chevrolet ville inte vara sämre. In pursuit!
 
Guiden: Chevrolet 55-57 Kanske den mest självklara av USA-klassiker – så köper du den!
 
Svenska Cadillacs En fotograferingsintresserad tonåring begeistrad av speciella bilar
– vi gläds åt Lasse Carlquists unika bilder på svenskamerikaner.
 
Nash Metropolitan Läcker som ett helt kakfat. Vi kör den i Googie-täta Kalifornien.
 


Shelby Cobra Mk2 Hank och Cobran har hållit ihop i mer än 50 år. ”Den har förlängt mitt liv!”
 
Dokument ANA-fabriken Nyköping var Sveriges Detroit – men bilarna var bättre byggda än i USA.
 
Jeep Grand Wagoneer Arbetshäst eller trendputte – Jeeps lyxigaste passar in överallt!
 
Cadillac Eldorado -69 Shopping mall-direktörens eleganta ­convertible – nu finns den i Skåne.
 
Rogers Custom I 50 år Göteborgs vattenhål när det ­gäller flejk och de rätta extraprylarna.
 
Chevrolet Camaro Z28 Att starta motorn är som poppa popcorn utan lock. Helt vilt!
 
Studebaker Champ Pickup Bilbyggarna i South Bend var duktiga på att koka soppa på spik. Pickupen Champ är synnerligen välsmakande.. .
 
Motorbåtar med fenor Glasfiberarmerad plast skapade helt nya möjligheter för båtbyggarna.
 
Dokument: Wagons Den praktiska bilen som hemmafrun skulle köra – idag är den eftertraktad!
 
Importbilarna vi älskar! Runt 4 000 klassiker importeras årligen från USA –  här är favoriterna.
 
Resan: Ford -58 i Norge  Hemvändarbygden Lista bjuder på ett Amerika i Skansenformat. 
 
Dodge i Sverige 1946-56 Bastanta droskor och eleganta disponenttransportörer. Byggda av ANA.
 
Nash i Sverige 1950-57 Nash och Hudson blev Rambler. 974 exemplar såldes nya här.
 
Ford i Sverige 1946-48 Kommer fred kommer Ford – och skapar feber i ett bilhungrande Sverige.
 
Kaiser i Sverige  1947-53 Ostermans sålde Kaiser, Frazer och lille Henry J i Sverige.
 

Kommentarer

#1
Eddie
2014-06-26 13:44

Var och köpte den i dag. Har inte mer än hunnit bläddra lite och läsa srtikeln om de amerikanska polisbilarna. Men jag kan redan nu säga att jag gillar den verkligen! Bra gjort!

#2
Per Berner
2014-06-27 07:56

Nja... Extrautgåvor som inte är en del av prenumerationen är ett småfult trick, och skåpmat är skåpmat även om det är väldigt god skåpmat. Ska ni göra det här igen så får det vara med färskt innehåll.

#3
Hasse
2014-06-28 16:19

Tycker liksom Per att det känns ljummet med uppvärmda artiklar, men då utgåvan inte bara går att köpa i butik utan även "hyra" via Readly, så ger det mig väl ytterligare en anledning att börja läsa magasin den vägen,

https://on.readly.com/SE/ok-foerlaget-aktiebolag/klassiker/2014-06-24

#4
Herje
2014-07-07 20:40

Hej, trevlig tidning men finns väl lite faktafel, Buick Riviera -71 är inte framhjulsdriven som Jon påstår i bildtxten på sida 75t till artikeln om Cadillacen som drar sig framåt. 1979 kom den första framhjulsdrivna Rivieran som generation 6

#5
JonRemmers
2014-07-08 09:05

@ Herje
Kors! Jag vet inte vad som gick snett där i den bildtexten, men fel blev det verkligen. Jag tackar för påpekandet.
/Jon Remmers

#6
Alexander
2014-07-12 15:10

Jättebra tidning köpte den i torsdags älskade artikeln om polisbilarna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.