Bild
Nästa artikel

Ny plats, nytt deltagarrekord!

Klassiker på Skokloster

Minst 1600 entusiastbilar kom till Klassiker på Skokloster. Trots att det här var första året träffen hölls vid Skoklosters Slott så känns det som att vi hittat hem!

Det började lite försiktigt för elva år sedan. Idén att samla 1980-talsbilar på en träff kändes rätt i tiden 2007. Kanske kunde det komma 50 bilar till Grytsbergs säteri i Stjärnhov? Det kom 250 och flera gånger fick vår värd åka till mataffären för att köpa mer korv till alla besökare. 

Träffpunkt 80 växte med åren och 2015 fick vi flytta träffen till Wenngarns Slott och nu var det uppemot 800 klassiska fordon som kom till vår träff för alla entusiastbilar från 1900-talet. På tre år växte träffen på Wenngarn så mycket att vi behövde flytta igen. Nu till Skoklosters Slott. Det är klassisk bilmark på flera sätt, här fanns fram till 2007 Rutger von Essens bilmuseum och här har också många bilträffar hållits genom åren. 

Förutsättningarna för Klassiker på Skokloster den 16 september var perfekta. Solen sken och det var lagom varmt i luften. När insläppet till träffen startade klockan åtta kom en strid ström av bilar och vi kunde räkna in minst 1600 entusiastbilar och flera hundra motorcyklar och mopeder under dagen. 

Maten tog kanske inte slut som då i Stjärnhov för elva år sedan, men nära på. Köerna ringlade till alla de matställen som fanns runt om på området. Det blev tidvis också köer både in och ut från träffen. Att helt undvika det när så många människor ska färdas på en väg är nog svårt, men vi tar givetvis med oss erfarenheterna från årets träff.

Klassiker på Skokloster bjöd på en hel palett av aktiviteter. Som en del av träffen fanns Motorhistoriska Sällskapets marknad och den som sökte efter något kul att köpa kunde också hitta rätt pryl på Automobiliamarknaden med allt sånt som inte sitter på en bil, men som ändå hör till bilar.


Fröken Pralin och Good Old Vintages kläd- och accessoarsmarknad var nu i storlek med ett genomsnittligt varuhus på 1950-talet och under ett glatt flaggspel fanns till-salubilar. Bland aktiviteterna fanns också möjligheten att provköra en A-Ford och en Volvo Amazon polisbil. 

Årets tema var 1950-talsbilar och det märktes på flera sätt. Förutom vår Concours de Charme-tävling var det modeshow arrangerad av Butik Essibella och en särskild bilutställning med vardagsbilarna från 1950-talet. 

I Klassiker nr 9/2018 (ute i butik den 23 oktober) kommer ett utförligt reportage och vi kommer publicera filmer och bildspel från träffen på vår hemsida längre fram.
 

Kommentarer

#1
Torbjörn Agnevik
2018-09-17 14:55

Jag lyfter på hatten för en makalöst bra genomförd träff. Alla rätt.
Plats, utbud, blandning, organisation, bemötande och framför allt vädret måste vara svårslaget.
Grattis till att ha satt en ny standard i träffbranschen :-)
Jag ser redan fram mot nästa år.

#2
Sixten Andersson
2018-09-18 15:52

Fantastisk träff!
Har varit på alla Klassikers höstträffar från dess att de började på Stjärnhov.
Tyvärr kanske årets var den sista för min del, orkar inte med att sitta över en timma i bilkö när man ska dit, och lika länge när man ska hem.

#3
Jesper Hammarstrand
2018-09-20 09:19

Saknar Boråsträffarna....kan ni inte överväga att köra vartannat år Skokloster o vartannat...kanske Tjolöholm eller nå't ☺

#4
Berit Winnersjö Lundin
2018-09-20 11:10

En härlig dag på ett vackert ställe och med underbart väder och såå många fina bilar.
Bra organiserat. (Ok lite bökiga köer på väg hem, men måste man alltid ha så bråttom).

#5
Christian Malmsten
2018-09-20 13:41

1600 entusiastbilar är ju en helt otrolig uppslutning! Klart att köer blir en utmaning. Platsen som sådan är klockren och det var ett lyft med marknaden. Peter Sundfeldt är gjuten som speaker.

#6
Hans Wickberg
2018-09-20 14:09

Hej. Fantastisk träff och en härlig blandning bilar på en trevlig plats och vädret lämnade inget i övrigt att önska, enda nackdelen var köerna hem, visst kan och ska man ta det lugnt, men att stå i köer en timme för att komma ut på från slottet förtog en del, tyvärr. Hans Wickberg

#7
Lasse
2018-09-20 14:24

Jättetrevlig träff, men en timme i kö in och drygt 30 ut är på tok för mycket. Som tur hade jag svenssonbilen och inte BB corvetten, då hade jag fått vänt hem. Kommer jag åter ( tveksamt pga köerna) kommer det bli med svenssonbilen igen och det var väl inte tanken?!

#8
Marco
2018-09-20 15:26

Fantastiskt bra träff! Med ett par lärdomar; nästa gång får det bli med motorcykel för att kunna glida förbi de timmeslånga köerna in och ut. Alt. anländ och åk ifrån före de flesta andra. Samt utan en 7-årig dotter som tycket att bilar är tråkiga....

#9
Robert Aronsson
2018-09-20 19:43

Härligt att se denna underbara blandning av olika bilar från olika årtionden. En njutning att gå runt att titta på allt. Fin miljö var det också. Bra väder var det också denna dag. Nackdelen var tyvärr de långa köerna för mat (vi hoppade över för att hinna se mer bilar) och de långa köerna för att ta sig hem. Det tog oss cirka en dryg timme att nå E18.

#10
Johan
2018-09-21 08:20

Köerna, särskilt de på eftermiddagen, orsakade visst besvär för oss som bor på halvön också, eftersom det bara finns en väg ut och in. Då vi gärna vill ha denna typ av aktivitet på ön så är det ju bra om det sker så friktionsfritt som möjligt. Jag föreslår därför att man dirigerar trafiken ut från Skoklostervägen till väg 263 så att endast högersväng är möjlig, då kommer köerna minska drastiskt.

#11
ajee
2018-09-23 22:58

Tyvärr så är inte vägarna gjorda för det stora antalet bilar som det blir. Vägarna till Skokloster är så smala så en motorcykel har svårt att kunna köra förbi köerna när det är bilar som möts i bägge riktningarna. Dessutom; skall ni samla personer i antal som en mindre stad så avtala med mycket fler foodtrucks. Ni behöver väl inte heller ha EN person som skall stå och instruera vart varje bil skall ta vägen. Sätt upp skyltar, skulle någon hamna fel så är det ett klart mindre problem än de väldigt långa köerna in i området.
Med mindre ordningsvaktande vid infart och fler mathaksleverantörer så kan det bli en tillställning som flyter på bra om ni måste vara så långt ut i spenaten med träffen.

#12
ajee
2018-09-23 22:58

Tyvärr så är inte vägarna gjorda för det stora antalet bilar som det blir. Vägarna till Skokloster är så smala så en motorcykel har svårt att kunna köra förbi köerna när det är bilar som möts i bägge riktningarna. Dessutom; skall ni samla personer i antal som en mindre stad så avtala med mycket fler foodtrucks. Ni behöver väl inte heller ha EN person som skall stå och instruera vart varje bil skall ta vägen. Sätt upp skyltar, skulle någon hamna fel så är det ett klart mindre problem än de väldigt långa köerna in i området.
Med mindre ordningsvaktande vid infart och fler mathaksleverantörer så kan det bli en tillställning som flyter på bra om ni måste vara så långt ut i spenaten med träffen.

#13
ajee
2018-09-23 23:01

Tyvärr så är inte vägarna gjorda för det stora antalet bilar som det blir. Vägarna till Skokloster är så smala så en motorcykel har svårt att kunna köra förbi köerna när det är bilar som möts i bägge riktningarna. Dessutom; skall ni samla personer i antal som en mindre stad så avtala med mycket fler foodtrucks. Ni behöver väl inte heller ha EN person som skall stå och instruera vart varje bil skall ta vägen. Sätt upp skyltar, skulle någon hamna fel så är det ett klart mindre problem än de väldigt långa köerna in i området.
Med mindre ordningsvaktande vid infart och fler mathaksleverantörer så kan det bli en tillställning som flyter på bra om ni måste vara så långt ut i spenaten med träffen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.