Bild
Nästa artikel

Prisutdelning för Årets Klassiker!

Klassikers träffar

Leo Pedersens fick pokal, presentcheck och inte minst mängder med frågor från nyfikna om hans Saab 99 ”T16” under KlassikerMarknaden på Skokloster.

För åttonde gången har Klassikers läsare röstat fram vilken bil från året som gått som ska utses till ”Årets Klassiker”. Flest röster fick en till synes orörd originalbil, en Saab 99 från 1970. Men under skalet finns en välgjord konvertering till drivlinan från en Saab 900 Turbo 16.
När vi gjorde en Sverigeresa med bilen i nummer 6/18 så var det Öved Clasén som ägde bilen. Det är också Öved som slutfört ombyggnaden av bilen. Leo Pedersen från Vargön blev så fascinerad av bilen att han inte kunde sova efter att ha läst artikeln. Till slut lyckades han också köpa bilen från Öved. Och eftersom det är Leo som äger bilen så är det också han som fick priset för Årets Klassiker 2019. 
 

Leo Pedersen kom inte bara med sin familj till Klassikermarknaden på Skokloster den 16 mars. Med sig hade han också sin Saab 99 ”T16”. Den blev strategiskt utplacerad mellan de båda husen som utgjorde marknaden och där var det många som passade på att ta en närmare titt på bilen och inte minst den närmast fabriksmässiga installationen av turbomotorn från Saab 900. 
 

– Många kom fram och berättade att de röstat på bilen och sa att de tyckte att det var en värdig vinnare och att motorombyggnaden var snyggt gjord, säger Leo Pedersen. 

Priset var dels av en pokal med inskriptionen ”Årets Klassiker 2019 Saab 99 ’T16’ 1970 Utsedd av Klassikers läsare”. Leo fick också ett presentkort på 5 000 kronor hos Verktygsboden. 
 

Kommentarer

#1
Johan
2019-03-26 23:15

Mycket snyggt, bravo och en värdig vinnare!

Nästa förslag till nästa projekt:

När ser vi en Citroën DS (Gemenligen kallad "Paddan", men det skall ju givetvis vara "Gudinnan")
med en skarp boxarsexa i fronten?

Så var tydligen tanken från början; rätta mig om jag har fel.
Men den motorn blev vad jag förstår inte klar i tid till premiären.

Citroen DS var ju generellt sett ganska motorsvaga.

Även om det förvisso blev bättre efter hand på den fronten; toppmodellen DS 23 iE var ju riktigt pigg.

Alternativt kunde man kanske tänka sig den Maserati-baserade V6:an som verkade som drivkälla i den smått legendariska Citroen SM..

Ha det bäst!/Johan

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.