Nästa artikel
Mirakelborren ingen bluff
Talbot Ten Sports Tourer 1936

Mirakelborren ingen bluff

Publicerad 7 augusti 2007 (uppdaterad 15 oktober 2013)
En viss oro i Bo Legelius garage. Har hans Talbot blivit förvaringshylla? Och är det möjligt att borra i en ventiltallrik?

Det är inget gott tecken när den bil man skall jobba med på något
mystiskt sätt blir belamrad med en massa prylar som inte fått plats på
hyllorna i garaget. Det är precis vad som börjar hända med min Talbot
som jag trodde jag skulle få snurr på nu i vår.



Jag försvarar mig med att många garagetimmar lagts på Klassikers MGB
och chefredaktörens Peugeot 205 GTI. Vissa framsteg har jag i alla fall
gjort med Talboten. Vid ett Englandsbesök i mars hämtade jag nya kolvar
och ventiler och fick på en liten marknad i Malvern tag på både
startvev och korrekta bakljus samt en del nya smådelar.



Kylaren lät jag renovera hos Kylarfabriken i Huddinge. Så har den nya
kabelhärvan anlänt från Autosparks i England. Den är utförd helt som
originalet med kabelhöljen i textil med de rätta färgmarkeringarna.
Enda modifieringen är ett relä för avbländning med tvåtrådslampor.


I nr 2 skrev jag om att en ventil inte gick att demontera. Det
problemet är löst med ett borr som jag köpte på Retromobile av en
engelsman som drog stora åskådarskaror när han med en vanlig
elborrmaskin gjorde hål i bromsskivor, kullager, filar och annat man
inte tror det skall gå att borra i så där. Jag har genom åren sett
honom på flera marknader och alltid trott att han på något sätt
avhärdat de föremål han borrar i. Om hans borrar är så fantastiska,
varför säljs de då bara på marknader? Dags för lite avslöjande
journalistik tänkte jag, och köpte för 30 euro en kassett med fem av
hans borrar.



Men de fungerar faktiskt! Jag borrade i ventiltallriken tills den
släppte från ventilspindeln som då gick att dra ut med fjäder och allt.
Det tog visserligen 20 minuter men inget annat skadades i motorn.
Borret har en speciell spets med ett tvärgående skär så egentligen är
det fråga om en fräs.


Så har jag också låtit renovera topplocket till min Citroën 11 BL
som konstrade i höstas, Härdade ventilsäten och nya styrningar
monterade Enebybergs Motorrenovering som också planade locket och
slipade ventilerna. Jag monterade ihop det hela med nya ventilfjädrar
och hoppas att när allt är på plats skall motorn gå bättre än förut.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.