Bild
Nästa artikel

Kommentarer

#1
Johnny
2013-11-25 10:47

"...och lät Lars Erik "Ludde" Lundin som var produktchef för 800-serien bilen." - vad då?

ps.
Missade captcha: "Var vänlig fyll i ordbekräftelsen nedan för att slutföra detta formulär." - Nu är "orderbekräftelsen" ifylld!
ds.

#2
V60
2013-11-25 13:42

Den siktade absolut inte mot stjärnorna!

Men är för övrigt glad att ni gör en intressant projekt bil för en gångs skull!

Växte själv upp i 850

#3
V60
2013-11-25 13:51

Måste för en gångs skull skriva en positiv kommentar!

Riktigt roligt och informativt videoklipp, dessutom med hiphop-klipp gjorde det hela ännu bättre! 850 är utan tvekan den blivande klassiker som står mig varmast om hjärtat, hoppas att denna blir riktigt fin!

Hade faktiskt ett tidigt exemplar, byggd i november eller nåt sånt, en -91 i samma stad som ni filmar i, men den lever inte idag.

#5
Andreas Klööw
2013-11-29 20:13

Artikeln kommer bli toppen i Klassiker om tio år men idag, nej. Då känns nya Nivor mer rätt, det var intressant.

Varför inte låta Vi bilägare skriva en begköpguide om 850, det passar bättre.

Nej, hoppas någon Klassikerredaktör köper sig en Volvo XC60 så ni även får skriva om dessa i Klassiker.

Prenumeration uppsagd.

#6
GM
2013-12-01 22:17

Jeg synes dette var en veldig interessant artikel, og video reportasje. Hadde også en av de første produserte 850 GLT (Ch.nr4333), og har hatt 2stk 850 etter det.
Har fulgt 850 fra den ble lansert.
Interessant med kommentarer fra 850 produktsjef.
Håper på flere reportasjer om prosjektbilen i bladet.

#7
Kjell B
2013-12-06 22:51

Jättebra reportage om en blivande klassiker. Bilen som räddade Volvo och som var roligare att köra än alla gamla, tröga 240-derivat. Nu vill jag ha en sån igen! Men hur många ekrar är det på GLT-fälgarna?

#8
Roger
2013-12-06 22:52

Tack!
Jag har aldrig brytt mig speciellt om Volvo, typ "tråkiga bilar" för mig. Men för ett par månader sedan fick jag köpa en mycket välvårdad 850 GL-94 som gått knappt 20.000 mil. Jag blev kär! Vilken bil! Man behöver ju inget annat. Hur kan man åka så bra i en 20 år gammal bil är tanken som ofta snurrar i huvet. Häromdagen fick jag det också bekräftat. Jag låg i drygt 110 på motorvägen och reagerade plötsligt på att en mätare inte såg ut som den brukade. Det var varvräknaren som stod över 5000! Jag hade glömt att växla upp och låg och körde på 3:an - och hade inte märkt det...;-)

#9
Martin
2013-12-08 13:26

Gillade inte 850 när den kom förutom på ljudet. Hade jag vetat vad jag vet om den idag hade jag köpt mig en T-5R och ställt i vardagsrummet.

Att det var olika insug på en tidig och sen GLT visste jag inte alls. Det tråkiga med just 850 var lite barnsjukdomar etc.tex illaluktade ac, säcket i bakfjädringen och packningen mellan motor och låda.
Väldigt fina bilar faktiskt. Faceliften som kom är ju klart snyggare men jag tycker även att en 91-92 kan vara riktigt fin. lite mer kantig men elegant ju.

En T5-R satte verkligen 850 på kartan. första 5an Mest effekt på den tiden och massa sånt där som folk inte har en susning om. Det skulle vara roligt om det kunde bli en riktig fördjupning i just 850. Det fanns ju testbilar på 80talet som hade framvagnen från en 850 monterad i en 740! Knappt synbart utifrån. Väldigt synd att dessa tyvärr är skrotade. Det finns ju en fördjupning i 740 i alla steg så det borde ju kunna göras en i 850 med.Volvo har säkert allt material någonstans. Det kanske kan vara på tiden innan folk som var med och tog fram denna underbara bil innan deras syn går om minste.

#10
Fredrik Nyblad
2013-12-09 09:14

Martin: Tack för din kommentar! Jag föreslår att du springer och köper Klassiker nr 10/2013. Elva sidor om Volvo 850 och framförallt om hur modellen togs fram är nog mer än du kommer att hitta i någon annan biltidning på många år.

#11
XC70
2013-12-26 12:35

Siktade bakåt i utvecklingen när dom sköt fram drivningen