Äldre, nytt och ännu äldre,Aston Martin DB2, Opel Speedster och en sällsynt HRG får visa bredden på Hofsnäs.

Våran egen Carl Legelius kom till Hofsnäs med en lånad Morgan

50-åringar uppmärksammades i år, en av dom var Triumph Spitfire


och så fyller ju även MGB 50 år.

En Alpine A110 som inte är blå tillhör ovanligheterna.

HRG var aldrig något stort märke, totalt byggdes bara runt 260 bilar mellan åren 1937-54, denna 1500 är från 1947.

MG NA Magnette från 1934 som lär ha en helsvensk historik.

Det krävs ett tränat öga att se skillnaderna i MG:s omfattande modellflora, men det här är en TC från efterkrigstiden, närmare bestämt 1948

Och under huven gömmer sig en Shorrock kompressor som förbättrar andningen avsevärt.

Mera MG, J2 Midget 1933, och TD 1953

Porsche på helt olika sätt, klassiska 911 Targa och Diesel Junior, som ju är en mycket snygg traktor, dock inte fullt så sportig som personbilarna.

Aston Martin DB2

ett snyggt par Aston Martin DB2 på plats


Classic & Sportscar Centre visade upp Morgans nya värstingar, Three wheelern och +4 Sports.

En annan nyhet som visades upp var den extrema Fisker Karma, elhybrid i lyxklass med fräck design.

Och vad står Carl och spanar efter här?

Inte sportbilar, men sportplan, en Seamax M22 ankommer sjövägen, detta är ett ultralätt amphibieplan med roxatmotor på ryggen.

Och efter rek av landningsstråk går man in för... oj vart kom ångslupen ifrån? S/S Ninna brukar trafikera sjön med passagerare under sportvagnsträffen i makligt tempo.

Seamaxen stal showen för en stund, inte varje dag man ser ett flygplan kravla sig upp på stranden.

Från landvägen däremot anländer en Mercedes 300SL

Jaguar XK120 stilbildande sportbil på sin tid, potent och med minimalistisk design känns detta mycket hot rod.

Den senare E-type blev stilikon den också

Lotus esprit stod för ett paradigmskifte i sportbilsdesign, signerat Giugiaro

Och från samma penna kom även BMW M1, bara 455 stycken byggdes åren 1978-81.

På 80-talet introducerade TVR sin "Wedge Series" med dessa kilformade karosser, detta en 350i. TVR startades redan 1947 och har haft många upp och nedgångar, mest ned. I Juli i år stängde man fabriken i Blackpool igen, denna gången för gott.

Långkörare från Alfa Romeo, Pininfarinas former brukar stå sig länge och Spidern byggdes från 1966 till 1993 på samma grundform.

Desto mer kortlivad blev den udda SZ, 1036 stycken byggdes hos Zagato, för formen stod Robert Opron, mer känd för Citroenmodeller som SM och CX.

Modern klassiker, Renaults mycket udda Clio V6 Sport med mittmotor. 3-liters V6 från Laguna gav 260 hästar i baksätet, chassiet hade rean racinggrejer från TWR, 2935 stycken av dessa gjordes under åren 2001-2005.

En annan särling är Spectre R42, en ganska storvuxen och lyxig supersportbil. V8 på 4,6 liter togs från Ford och var på 360 hästkrafter. Men projektet kanntratde och sjönk inna den knappt kommit igång, bara 23 bilar byggdes av Spectre Supersports LTD runt 1996-97.

Mer kuriosa ur den brittiska sportbilsindustrin är Panther Kallista, en ganska framgångsrik nischbil, föregånagren Lima gjordes i närmare 900 exemplar och Kallistan i hela 1437 ex under åren 1980-92.

Så går vi ut på besöksparkeringen som är lika intressant den, mest iögonfallande var denna bedårande Tempo Matador från 1950, en smått unik överlevare, då bara två tidiga sådana är kända i sverige.

En annan bil som lockade många nyfikna var en bländande fin La Salle från 1935.

Borgward Isabella väcker många minne hos folk, här en gång en populär bil och köpguide till just dessa fanns ju i senaste numret 7/2012.

Austin A40 Devon tillhör också de närmast utrotade modellerna.

Beach buggies var ett närmast utdött fenomen, men nu har dom börjat hitta tillbaka ut igen

Citroën B11 Sport 1951, bakom gömmer sig en något modernare Nissan 350Z

A112, Lancia hette den här Autobianchi hemmavid, oavsett vad man kallar den har den här inte många gelikar kvar på vägarna, fast denna 84:a verkar vara välhållen med knappa 8000 mil på mätaren.

Mera åttiotal, Fiesta L i förbluffande fint skick,, annars är dessa i det närmaste utrotade i vilt tillstånd.

Chevrolet lyxpickis Cameo blev en parentes, tvåtonslack, whitewall och lull-lull gjorde att den hamnade i ett limbo, opraktisk som lastbil, och fel i andra sammanhang, men snygg var den och mycket åtråvärd idag.

Studebaker från 1931, med ett spännande förflutet i Norge

Tillbaks in på sportbilsområdet, sport på amerikanska i form av knallgul Mustang från 1972

Och lika gul Chevrolet Camaro 1969.

Corvetteklubben hade samlat ganska många bilar, denna 61:a är både ovanlig och fin

Porsche 904GTS är en sällsynt skapelse, av blott hundra byggda gatbilar lär det finnas tre i Sverige

Alfa Romeo 1750GT 1969 i vad som måste vara en ovanlig kulör.

Mycket mer klassisk engelsk racer blir det inte än Riley Brooklands, mycket hotrodkänsla, långt innan begreppet hot rod fanns.

Ingen sportvagnsträff utan Morgans...


...eller Austin-Healeys.

Och vet man inte vad man ska välja för sportbil så kan man alltid bygga en själv, tuff Formelinspirerad skapelse på VW-mekanik.

Sunbeam Tiger är ulven i fårkläder, Mustangens 260" V8 skohornades ner i den bveskedliga Alpine och så fick man en sleeper som hette duga.

Spitfires får visa upp sig på terassen.

Anders Olsson har renoverat sin Spitfire två gånger, först när han köpte den, några år senare totalkvaddades den i en olycka, men Anders gav sig inte utan byggde bil av vraket en gång till.

En annan femtioåring som uppmärksammades på Hofsnäs, grattis Lotus Elan!

Volvo 480ES kvalar väl med nöd och näppe in som sportbil, men egensinnig är den i alla fall

Föregångaren 1800ES är dock mer väletablerad i kategorin.

E-type, med en av världens största och mest opraktiska motorhuvar.

Den här skapelsen är en Lomax, kitcar basrad på 2CV alternativ AMI, desa finsn att köpa än idag av Cradley motor works, England.


Italienskt var ganska underrepresenterat, men här står en mycket fin Giulietta coupe från 1961

TVR som nämnts förut har ju nyligen klappat igen, men Chimaera tillhörde de mer framgångsrika modellerna under 90-talet.

MGB med helt annorlunda karaktär, den här sällsynta hardtopen producerades av Ashley, och med den på plats sticker den här MGB:n verkligen ut.


Och Carl drar sig hemåt på en femtiomilatripp i den bekväma och ombonade lånebilen

Sportbilar drar i karavan från Hofsnäs förbi det anrika Torpa Stenhus.







































































