Snygga Syrena sport var inte menad för produktion, utan en slags testbänk för FSO att utveckla nya delar till den vanliga Syrenan. Sporten hade dock en fyrtaktsmotor, en boxerfyra på 700cc. Karossen gjordes i glasfiber.
En bil som dock kom att bli av, Israeliska Sabra sport. I samarbete med Reliant byggde Autocars i Haifa en serie sportbilar mellan 1962 till 1968. Här är prototypen till dessa, från Reliant 1960.
Nic Spider skulle kunnat bli något. Dock gjordes bara en prototyp 1966 i Argentina. Motorn var Chryslers raka 225" sexa.
1949 och Jowett behövde något alternativ till sin nya Javelin, som inte riktigt sålde som förväntat. ERA motors byggde egentligen tävlingsbilar och var inte särskilt framgångsrika med det heller så dom behövde något kommersiellt. Tanken var en ERA-Jowett sport coupe och åtminstone någon prototyp började byggas. Sen reviderade man det hela med en ny ram och öppen kaross. 1951 hade den premiär som Jowett Jupiter.
Mer från England, på sextiotalet gjorde Vauxhall lite trevande försök till en sportbil. Av olika anledningar fullföljdes inte Project HA som inte alls verkar varit så oäven.
Inte en Porsche 914, men en fullskalemodell för Triumph Bullit som aldrig blev av.
Triumph Zanda visades upp 1969 och var blott en stil studie. Ovanlig nog var dette en Triumph som inte var ritad av Michelotti, utan en ung formgivare inom Leyland, Harris Mann. Han gick senare vidare och skapade Austin Allego, Princess och Triumph TR7
Muskelbilsepoken startades med Pontiac GTO. Pontiac var avogt inställda till piffiga prestandabilar men John Z DeLorean lyssnade inte på det.
Legenden säger att John Z och några till skapade GTO:n i smyg, man tog den stora Bonnevillemotorn, trimmade till den och satte i en ombyggd Tempest. På semstern åkte man runt bland Pontiachandlarna och visade upp den. Intresset var jättestort och Pontiac fick förhandsorder på flera tusen bilar av en modell som inte fanns...
Hur det må vara med det vet nog ingen men visst är det en bra story. Här är en tidig GTO-prototyp från 1963.
Aermacchi gjorde flygplan, motorcyklar och 1963 en liten minibil som hette Gabry.
Wiima i Helsinfors är kända för ganska stora apparater, busskarosser till exempel, 1958 tog man fram en liten minibil med 350cc motor men den stannade på prototypstadiet.