Annorlunda Europaford, Anglia Spider från Frua 1962 var en riktigt vacker liten sak som aldrig kom i produktion
På 1960-talet var Lincoln unik med att ha en fyrdörrars cabriolet, men det lite planer på att göra en likadan Ford Galaxie 1963.
Bernadet var en av många småbilstillverkare som poppade upp i Frankrike efter kriget Med framhjulsdrift och en 800cc motor byggdes dessa Bernadets i liten skala 1946-50. Men den här lite sportigare roadstern verkar ha stannat på prototypstadiet.
Austin Seven var folkbilen som det kom att tävlas flitigt med, trimmade sevens dominerade de små klasserna länge. 1929 byggde fabriken själva en prototyp till egen racing-seven, en så kallad "works car", men fabriksbyggda racers från Austin blev det inget av.
Crosley var nog den enda amerikasla småbilen som nådde viss framgång på 1940 och tidigt 50-tal. Här är prototypen Crad som byggdes 1937, Crosley kom i produktion 1939.
Detta är en Pontiac Tempest från 1961, fast från Howard "Dutch" Darrins studio och kom inte att anammas av Pontiacs designteam.
Hillman Gille var Rootes försök att bygga en konkurrent till BMC:s populära Mini Moke 1970, men blev inget mer än just en prototyp. Gille baserades på chassit från Hillman Imp och hade då motorn bak.
Citroen byggde en del prototyper under 1960-talet för att försöka utveckla en sportigare DS-variant, som den här cabrioleten med kortad hjulbas, ingen av dessa sportpaddor gick vidare till produktion.
Volkswagen har byggt otaliga försöksbilar med prefixet EA, här är EA158 från 1969 som var en snygg liten roadster som dock fick åka raka vägen in på museet.
BMW:s cabrioleter byggdes av Baur, och hade då i 3-serien och i föregångaren '02 en slags skyddsbåge över coupén, men Karmannn byggde en prototyp utan detta 1977. Dock skulle ta ett bra tag till innan bågen försvann från BMW:s öppna bilar.
1966 hade Karmann även gjort en snygg cabriolet utav 2000CS, hajnosen.
Pontiac Fiero introducerades 1984, bara som coupé, men man kom även ganska långt med att prova ut en tuff speedster på densamma.