Jag har haft min Bertonecoupé sen sturm- und drangperioden, jag har
kört med den land och rike samt Europa runt och till Italien minst 8
gånger.
Förtroendet har alltid varit hundraprocentigt för driftsäkerheten
och jag har aldrig haft den där nervositeten inför långresor som många
andra vägmäns pratar och skriver om.
Det finns naturligtvis många episoder kring vagnen, men jag tar den
senaste. Eftersom jag även har en svaghet för äldre daycruisers håller
jag på och renoverar en Coronet 21 DC.
Garaget i Stockholm där Alfan brukar sova så här års behövde alltså konverteras till slip- och lackverkstad för teakdelar.
Därmed förflyttning på egna hjul till norra Ã-sterlen i slutet av
november -06. "Sovit" hade den gjort sen slutet av augusti. Starta och
åk; kul som vanligt.
I höjd med Ã-deshög kom mörkret och regn. Upp med vippknappen till
torkarna - men inget hände. Kollade säkringarna i Huskvarna, inget fel.
Började misstänka det igensatta friskluftsintaget nedanför vindrutan
(som därmed brukade skicka in vatten i kupén) som kanske kortslutit
torkarmotorn? Tog häng på en tradare efter Jönköping - för man kan ju
inte ge upp - och följde hans bakljus. Strax innan Shell Lagan hade jag
i mina egna tankar funderat på om jag inte skulle prova Sonax hårdvax
på rutan. Sagt och gjort; perfekt.
Vem behöver torkare? Rekommenderas.
Kommer fram. Elteknisk analys visar att ström går till t-motorn.
Dagen därpå ska jag köra in vagnen till vintergaraget och därefter en
kort promenad till X2000 f v b STO. Räcker med någon trekvarts tidsmarginal, och så tillämpas också.
Kliver in i vagnen - som är tvärdöd, inte ens en rodnad på instrumentbrädan. Precis när det i n t e ska trilskas.
Här kan man säga att goda råd blev mycket dyra. Väck annan gammal bil,
koppla draglina, hämta granne, in under carport, kasta sig in till stan
med "fel" bil och komma till tåget med tre minuters marginal. Utan att
veta felet, i sig ett oerhört irritationsmoment.
Nå. Ett antal uteslutningsmanövrar senare visar preliminärt att
torkarknappen stod i läge "på" (dom fungerar utan tändningen) och
därmed dras batteriet ur av den kortslutna torkarmotorn. Tror jag, ska
väl tilläggas. Om jag nu tagit av minuskabeln? Gissa.
Sådan kan charmen te sig med en gammal kompis.

Ägare Mats Holmberg
Årsmodell 1974
Ägd sedan 1977 (med ett litet uppehåll mitt i)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.