Del 3 av 10

Talbot Samba

När Peugeot köpte gamla Simcafabriken i Poissy av Chrysler bestämde man sig för att döpa om bilarna till Talbot. I det nya programmet bestående av gamla Simcamodeller saknades en småbil – välkommen in Peugeot 104 ZS omstöpt och omdöpt till Talbot Samba. För att föra in lite flärd i bilhallen beslutades det att man skulle surfa på cabrioletvågen och Pininfarina kontaktades i ärendet. Redan 1982 stod Samba cabriolet klar, i Sverige började den säljas 1984. Den var inte snabbast på marknaden, 1,4-litersmotorn på 72 hk räckte bara upp till 160 km/h och 0-100 km/h tog 12,5 sekunder. Men en Golf cab kostade nästan 50 procent mer 1985 och det argumentet räckte för den handfull köpare som dansade in hos Talbothandlaren.

Kommentarer

#1
Henrik H
2015-08-01 18:00

En SAAB cab av 1:a generationen star fortfarande hogt pa min inkopslista.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.