Del 7 av 10

Saab 900

Saabs amerikanska importbolag insåg tidigt vikten av en imageskapare och uppdrog åt American Sunroof Co i Michigan att ta fram en cabriolet på Saab 900. Prototypen visades på Frankfurtsalongen i september 1983 och mottagandet blev bättre än någon kunnat föreställa sig. Fyrsitsig och utan störtbåge – med yuppie-eran på ingång blev det turbotryck i orderblocken! Tre år tog det innan den var produktionsklar och de första 400 kundbilarna gick till USA. Först som 1987 års modell med sluttande front fanns modellen att köpa på alla marknader. Tillverkningen lades i Uusikaupunki i Finland och även om det bara tillverkades 48 880 cabrioleter fram till 1993 blev bilen på många sätt en av Saabs viktigaste, kanske den allra mest betydelsefulla.

Kommentarer

#1
Henrik H
2015-08-01 18:00

En SAAB cab av 1:a generationen star fortfarande hogt pa min inkopslista.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.