Del 8 av 10

BMW 3-serie

Efter att ha litat till att det fristående företaget Baur i Stuttgart byggde cabrioletversioner av 3-serien presenterade BMW hösten 1985 en egenkonstruerad version av E30 med tygtak. Precis som Saab 900 fyrsitsig och utan störtbåge. I maj 1986 kom leveranserna igång och till en början kunde kunderna bara välja mellan två raka sexor: 320i med 129 hk eller 325i med 170 hk. 1988 toppades programmet med M3 med 195 hk. När det glada 80-talet övergått i krisens 1990-tal ökade suget efter sparmodeller och 318i med 113 hk breddade utbudet. E30 cabriolet blev en dundersuccé, när tillverkningen lades ned 1993 hade över 140 000 exemplar lämnat bandet.

Kommentarer

#1
Henrik H
2015-08-01 18:00

En SAAB cab av 1:a generationen star fortfarande hogt pa min inkopslista.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.