Del 9 av 10

Volvo 480

Volvos första sportcoupé sedan 1800-modellen blev inte den succé man hoppats på. Kvalitetsproblem och för svaga motorer var de främsta förklaringarna även om bilarna blev både bättre och snabbare med åren. Kanske hade historien sett annorlunda ut om man gått vidare med planerna på en cabrioletversion. En till synes produktionsklar konceptbil visades i Genève våren 1990, utvecklad hos Volvo i Holland under ledning av Rob Koch. Till skillnad från coupén var cabrioleten rent tvåsitsig och den nedfällda suffletten doldes av en elegant lucka. Störtbåge var givetvis ett måste på en Volvo och man lovade att 480-cabrioleten skulle genomgå alla säkerhetstester innan den släpptes ut på marknaden sommaren 1991. Av alla planer blev ändå inte mer än några prototyper, varav ett par finns hos Volvo Museum. En av anledningarna sägs vara att den underleverantör som skulle står för merparten av konverteringen gick i konkurs.

Kommentarer

#1
Henrik H
2015-08-01 18:00

En SAAB cab av 1:a generationen star fortfarande hogt pa min inkopslista.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.