Klassikerkollen – din guide till egenbesiktning
Del 2 av 12

Bromsar

En okulär besiktning av bromsrören, bromsslangarna och bromsvätskan kan snabbt avslöja brister i bromssystemet.

Tryck ner bromspedalen och håll kvar foten, sjunker pedalen kan det inne­bära ett läckage eller att luft tagit sig in ledningarna.

Hissa sedan upp bilen och be en vän att försöka snurra på varje hjul, detta kan avslöja en kärvande huvudcylinder eller bromsok och hjulcylindrar men även bromsslangar som svällt.


När bytte du förresten broms­vätskan senast? Med tiden drar vätskan till sig fukt och det försämrar egen­skaperna.

Upptäcks inga felaktigheter är det dags att ge sig ut på en provkörning. Välj ett lugnt vägparti utan trafik och inled bromstestet i lägre hastighet för att sedan gradvis öka upp till 50 km/h. Bromsa hårt, men aldrig så kraftigt att hjulen låser sig, och undersök om bilen drar åt något håll.

En bromssträcka på strax under 12 meter är godkänt vid en inbromsning från 50 km/h.


Ett alternativ är att utföra testet på en grusväg, spåren i marken kan avslöja mycket om bromskraftfördelningen mellan hjulen.

Vibrationer i ratten vid inbromsning kräver vidare undersökning. För att till slut testa parkeringsbromsen, lägg i den halvvägs och försök sedan att köra iväg på första växeln. Det ska gå väldigt trögt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.