Klassikerkollen – din guide till egenbesiktning
Del 4 av 12

Hjulupphängningar

Hissa upp bilen och gör en ordentlig okulär besiktning.


Titta efter läckage på stötdämparna, rostskador vid infästningarna mot karossen och att eventuella bladfjädrar ej är korroderade mellan varje blad. Kolla samtidigt efter spruckna bussningar och brott på fjädrar.


Har bilen fjäderben fram? Vrid på hjulen, fjäderbenslagringarna i toppen ska varken kärva eller glappa.


Spindelleder kontrolleras lättast genom att ta ett grepp på hjulet vid klockan tio över åtta och känna efter eventuella glapp.

När bilen är nedsänkt kontrollera stötdämparnas kondition genom att gunga till varje hörn på karossen, om inte rörelsen stannar av sig själv efter första gungningen är stötdämparna slitna. Samma effekt går även att uppnå genom att pumpbromsa vid körning.


Vid provkörning lyssna efter missljud från hjulupphängningen när bilen körs över ojämnheter i marken, detta kan avslöja brister.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.