Klassikerkollen – din guide till egenbesiktning
Del 9 av 12

Avgassystem/utsläpp

Även om du inte har tillgång till en egen CO-mätare kan du bilda dig en uppfattning om utsläppen.

Först och främst – håller avgassystemet tätt? Håll för utblåset med handen en kort stund under tomgång och lyssna, hörs pysande ljud kan det finnas ett läckage på avgas-systemet. Kontrollera också upphängningarna för att upptäcka eventuella skador.

Har du inte tillgång till en egen avgasmätare erbjuder nästan samtliga besiktningsföretag en delkontroll med enbart avgasmätning till en mindre kostnad.

Ett test du enkelt kan utföra själv som kan säga en hel del om motorns kondition är att undersöka avgaserna lukt och färg.

Svart rök indikerar i regel att motorn får för mycket bränsle.

Blå rök indikerar i regel att motorn drar olja. En konstant rök som ökar vid gaspådrag tyder på en sliten motor eller i en turbomatad bil att lagren på turbinaxeln tagit skada. Ryker det istället vid enbart motorbromsning kan det istället bero på kolvringarna eller ventilstyrningarna med eventuella tillhörande tätningar.

Vit rök. När det bildas kondens inuti avgassystemet blir avgaserna vita, detta är inget ovanligt men heller inget farligt. För att dra några slutsatser om vit rök måste motorn därför nått arbetstemperatur innan analysen kan påbörjas. Fortsätter avgaserna att vara vita trots att eventuell kondens avdunstat och att du samtidigt måste fylla på kylarvatten är det troligt att topplockspackningen gått eller att topplocket är skadat.

Vit rök kan även bero på att huvudbromscylindern läcker och bromsvätskan rinner in i bromsservot som sedan fortsätter in i motorn för att till slut åka hela vägen ut genom avgassystemet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.