Bild
Nästa artikel
Torino - Anglian som fick italiensk kostym

Torino - Anglian som fick italiensk kostym

Svar på nöten

Anglia av och för Italienarna

Ford Anglia 105E med sin snedruta sålde bra i Italien, såpass bra att 1960-61 var detta den mest sålda importbilen där, men designen blev snart ålderstigen för de trendmedvetna italienarna och redan 1962 kändes den ganska nya Anglian ålderstigen. 
 
För att hålla liv i försäljningen tog man till ett knep att bygga en modernare kaross till Anglian, ritad och byggd i Italien för italien, Michelotti fick uppdraget att rita den, och det nyetablerade OSI, med Luigi Segre från Ghia i spetsen skulle bygga den, Anglia Torino presenterades 1964.
Dörrar och vindruta behölls från originalet, likaså var allt under skalet intakt, med en liten skillnad att det gick att få en Torino S, med Weber 28/36DCD förgasare på den 997cc stora motorn.
 
I första hand var den tänkt för hemmamarknaden, men snart planerade man för att exportera den till resten av Europa genom Fords återförsäljare, men de planerna kom inte så långt. Norr om alperna kunde den i stort sett bara ses i Beneluxländerna, och inte ens där såldes det särskilt många. Ett litet antal kom dock att byggas av Fords fabrik i Belgien för den marknaden men okänt hur många. Anglia Torino lades ner 1967 ett år före originalets 105E, dock verkar det vart en ganska trögsåld modell i det sista för något tusental bilar såldes efter nedläggningen ända fram till slutet av 1969. Totalt såldes 10 007 Torinos i Italien och ett okänt men troligen litet antal utanför.
 
1966 visade OSI upp en annan Ford, 20MTS baserad på Taunus 20M med V6 motorn och var en mycket vacker liten sportcoupe ritad av Sergio Sartorelli. Runt 2200 OSI 20MTS byggdes innan OSI försattes i konkurs 1968.
Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
ddd
2012-07-15 18:50

Intressant.

#2
Hasse B.
2012-07-24 18:58

Roligt att få veta lite mera om den här udda modellen ur Anglia-familjen, trodde nästan den försvunnit ur historien eftersom jag inte sett några på nätet annat än i form av den solidblå på broschyrbilden . Det finns nog betydligt färre kvar av dem idag än av OSI-Ford 20MTS. Av dem finns flertalet kvar antingen som rullande bilar eller objekt kan man se på webben, räddade av uppenbart trogna entusiaster. Tydligen såldes många av dem inte oväntat i Tyskland, där rätt många finns kvar. De fick ganska mycket kritik för sin tekniska enkelhet som nya, men just detta att det mesta under skalet delas med Taunus P5- och P7-serierna är förstås en god hjälp idag för renoverarna. Tanken fanns att även bygga en cabriolet med samma grundkaross på kortad bottenplatta, men såvitt känt hann det aldrig bli mer än en rullande provvagn innan firman slog igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.