Bild
Nästa artikel
Rädda mig!

Vem tar Annas PV ur ladan?

Publicerad 2022-05-09 14:30
Sedan 1967 har Anna Careliussons Volvo PV444 stått på en loge. Men nu är det dags att den får komma ut. Blir det du som räddar den?

Anna Careliusson i Järvsö minns dagen när hennes pappa kom hem med sin nya Volvo PV444 1954. Oftast kördes den bara korta sträckor men ett minne som satt sig var den där gången då de var på bilsemester runt om i Sverige. Det var något speciellt, för det var ju svårt för hennes pappa som drev lantbruk att ta ledigt. 

Men det är också en annan tur som satt sig i minnet. År 1967 var Anna nybakad student och hon var en bit hemifrån när motorn plötsligt la av. Varför den gick sönder vet inte Anna men bilen kördes upp på familjegårdens loge och där blev den kvar.

Nu är det dags att någon får ta vid och rädda PV:n! Det finns en del rost, men också en överdragsklädsel som suttit på sedan bilen var ny. Anna Careliusson är öppen för bud på bilen.

En första kontakt tas via Klassiker på red@klassiker.nu, skriv ”Rädda PV!” i ämnesraden!

Klassiker Volvo Special 2021

Ur innehållet:

Objekt Nyckelringar 
Det var reklamen man bar med sig – nyckelringarna från Volvohandlarna. Här är några av de bästa!

Volvo T-5R 
Inte störst men snabbast, starkast och dyrast. På rena nollbudgeten skapade Volvo hysteri med T-5R.

Guru Retroservice
Per Helgesson servar en allt stridare ström av klassiska Volvobilar. 

Grattis P1800 – 60 år!
Våren 1961 presenterade Volvo sin nya sportvagn för den svenska pressen vid Hotell Fars Hatt i Kungälv. 

Resan Volvo 240  
En strimla  av Ryssland med starka spår av både Tyskland och Sovjetunionen. Vi tar Volvon till Kaliningrad!

Volvo PV834 Ambulans
Fyra personer skulle få plats där bak i ambulansen som byggdes för Landstinget i Västerbotten. 

Yngve Nilssons Karosserifabrik  
I Laholm byggdes skräddarsydda Volvobilar. Vill ni ha lång, längre eller längst?

Volvo PV544  
Brinntiden för ungdomsbilar brukar vara kort. Det här är undantaget, en PV precis som de skulle vara 1981. 

Volvo 145 polisbil  
Med 140-serien levde Volvo upp till polisens höga krav. En Volvo 145 i uniform har plats för både bus och beslag!

Urban Jonssons Volvomuseum
Urban Jonsson gillar Volvo och helst ska de vara röda. Följ med till hans trivsamma museum i Värmland. 

Studio Wezäta 
Studio Wezäta satte färg på reklamen. Från studion i Göteborg togs bilderna på Volvo som spreds över världen.

Renoveringen Volvo Amazon 123 GT
Hans och Robert Scherman tog över en påbörjad renovering. På så vis kunde de lägga energin på detaljerna.

Volvo 145 Express polisbil
Designern Gunnar Falck fick uppdraget att formge en ersättare till Duetten. Så här kom 145 Express till. 

Volvo 480
Volvos första framhjulsdrivna bil var annorlunda på mer än ett sätt. Vem vill inte ha en Volvo med popuplampor?

Volvo Philip
En stor exklusiv Volvo med V8. Philip kunde ha blivit verklighet på 1950-talet. Istället fick den bli direktionsbil! 

Bakom kulisserna på Volvo Museum
Vad finns bakom de stängda dörrarna på Volvomuseet? Här är 10 spännande bilar som normalt inte visas upp.

Profilen Volvo PV 444 
Bilen som fick folkhemmet på hjul, gjorde Volvo till en volymtillverkare och öppnade dörren till USA-marknaden.

Volvo 760 cabriolet
Det pratades om serietillverkning men det blev bara två 760 cabriolet byggda i Leif Mellbergs verkstad i Nyköping.

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Uppdaterad och utökad för sjätte året i rad. Det här är vår prisguide till 23 olika Volvomodeller.

Min första Volvo Hans Hedberg
Volvo Cars nye Heritage-ansvarige körde hårt med sin "Lilla Blå" som 19-åring, en 343 GL i specialutförande.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.