Bild
Nästa artikel

Vi kör en Volkswagen Transport från 1954

VIDEO

I senaste numret av Klassiker tar vi ut Sveriges Biodlares Producentförenings gamla firmabil på en sväng – en helt orenoverade Volkswagen Transport i skåputförande från 1954. Se filmen från provkörningen av den unika överlevaren!

Klassiker 1.2021 - med Kalender 2021 på köpet

Innehåll Klassiker # 1.2021
Nu kör vi! Jaguar E-Type
Det som kallats "världens vackraste bil" är betydligt ­sakligare på insidan. För nu ska det köras!
Ögonblicket Saabservice
Fredag eftermiddag på Philipsons serviceverkstad i Stockholm. En rödskyltad Saab 93 kräver uppmärksamhet.
Volkswagen Transport 1954
Sveriges Biodlares Producentförenings arbetsbil har inget bäst-före-datum. Firmabilsmålningen från -58 håller stilen.
Borgward P100
Stor, lyxig och med en teknisk innovation som lovade bekväma färder. Men Der Grosse Borgward kom för sent.
Johans museum
Volvobilar med historia finns på Joneborgs Bil & Leksaksmuseum i Skåne-Tranås
Listverket Prins Bertils bilar
Auburn, Chevrolet Corvette, Porsche 356 men också flera VW. Prins Bertil gillade verkligen bilar – och att byta ut dem!
Sverigeresan Shoppa loss!
Domus, Epa och Tempo förändrade nästan alla svenska stadskärnor. Vi reser i spåren efter en köpfest!
Morris Commercial 1947
Grosshandlarfirmans varubil hamnade i en lada i Sollentuna. 50 år senare kom David Griff och fick den på rull igen!
Volvo 780 1985 – på chefens vis!
Gyllenhammar fick som han ville – när det gällde tjänste­bilarna. Det skulle vara turbo, röd kaross och rött läder.
Moped Rex Crossline
En sportmoped med lätt profil. De förväntade unga köparna tvekade och skapade samtidigt ett framtida samlarobjekt
Klassikerkampen Klipp och klistra!
1990-talet var specialversionernas årtionde. Nu är uppdraget för deltagarna i Klassikerkampen att skapa sin egen Special Edition!
Köpguide Fiat 126
Litenheten till trots, 4,7 miljoner bilar på 28 år går inte att skoja bort!
Våra klassiker
Claes städar för sin Saab 93, Fredrik N planerar för sin Volvo 240 och Fredrik R tar racingbilen till besiktningen.
Läsarnas klassiker
Lars kör en Hult Healey, Leif räddar en Vaz och Kristian renoverar en Jaguar med hål på oväntade ställen!
Fixa själv Bygga retromack
Ord som limträbalk och pärlspont är inte vanliga i Klassiker. Men nu bygger Julle en alldeles egen retromack!
Årets Klassiker – du bestämmer!
Vilken bil gillade du mest i Klassiker 2020? Rösta fram din favorit och du har chansen att vinna en tvåpelarlyft!
På gatan IC-macken i Aneby
Hos IC i Aneby blev kunderna nöjda!

Med åren användes den allt mindre och i början på 1970-talet avfördes den slutgiltigt ur bilreservregistret. På en senare konkursauktion skulle bilen säljas men det enda budet som kom in var från en lokal entreprenör. Han bjöd 20 kronor och blev tredje ägare till bibussen. Vad den skulle användas till var oklart men en bra affär säger man inte nej till.

Vi kör en Volkswagen Transport från 1954

Till vardags drev han den lokala bensinmacken där även allt från sportartiklar till tv-apparater och järnvaror såldes. Skåpvagnen användes bara vid enstaka tillfällen så att kosta på en omlackering ansågs mindre viktigt, bina blev kvar.

Vi kör en Volkswagen Transport från 1954

Först i modern tid uppstod behovet av en transportbil. Men skulle det inte gå att damma av den gamla bussen? Jodå, efter en genomgång av bromsarna och en lätt översyn av den orörda originalmotorn var bibussen åter på rull. Däcken hade blivit något mindre runda av stilleståndet men ansågs ändå duga för brukskörningarna till soptippen.


Det här är en förkortad version av artikeln i senaste numret av Klassiker. 

Läs mer om:

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.