Bild
Nästa artikel
Willys enda sportbil

Willys enda sportbil

svar på nöten

Willys förknippas normalt inte med sportbilar, utom i Brasilien.

Willys do Brasil startades i San Bernardo 1952, man byggde först Jeepar på licens för att successivt övergå till att bygga bilar på inhemskt producerade delar. 1959 breddade man utbudet med att licenstillverka Renault Dauphine och via det kom även brasiliens första riktiga sportbil, Willys Interlagos till. Interlagos var i princip en Alpine A108 med en Dauphine-motor bak och hade premiär 1961.

 

Karosserna gjordes i glasfiber och man hade tre karossalternativ, berlineta, coupe och en cabriolet. Standardmotorn var på 845cc och 40 hästkrafter men även Dauphine 1093:ans Gordinivariant på 998cc och 70 hästkrafter fanns att få. Detta satte bra fart på den cirka 550 kilo lätta bilen. 1966 tog Ford kontrollen över Wills do Brasil och resterande Willysprodukter bytte namn till Ford-Willys under en period, dock inte Interlagos som lades ned efter att 822 stycken hade byggts.

 

 

Namnet Interlagos kommer från Brasiliens berömda tävlingsbana i Sao Paolo med samma namn som invigdes redan 1940 har en annan alpin koppling, namnet på orten är ursprungligen schweiziskt, Interlaken, ett namn immigranter tog med sig därifrån en gång i tiden. Den ursprungliga banan var nästan 8 kilometer lång och här har körts formel-1 mästerskap i omgångar sedan 1970. Numera används den kortare slingan på 4,3 kilometer och banan bytte dessutom namn 1985 till Autódromo José Carlos Pace.


 

Garaget ja, mycket riktigt så slog Jack Seylair huvudet på spiken med att detta är hemma hos Nelson Piquet, mest känd som en av 80-talets stora profiler i formel-1. Han är fortfarande aktiv tävlingsförare i en rad olika tävlingssammanhang och dessutom en passionerad bilsamlare. I hans garage trängs stora amerikanska femtiotalare och tuffa sportbilar och en blå Willys Interlagos.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Roar Lynum
2012-07-09 09:04

Man kan också säga att namnet Interlagos kommer från placeringen mellan två vatten reservoarer, eller sjöar (lagos) som ger vatten till Sao Paulo stad.

#2
Andreas Uddling
2012-07-12 00:27

Hmm, ett litet inpass.. "Dauphine 1093´ans Gordinivariant" är något min far skulle kalla en kontaminasammanblandning. Dauphine hade i sin grundversion typbeteckningen R1090. En version som introducerades 1958 kallades Dauphine Gordini. 1962/63 byggdes drygt 2000 Dauphine som fick typbeteckningen R1093. Grundversionen liksom de övriga hade en moderniserad 4cv-motor nu på 845cm3. Med resp. 30-, 40- och 55hk i ungefärliga siffror. I Argentina byggdes en annan variant av Dauphine Gordini kallad "1093", dock icke att förväxlas med den franska...! Ingen av dessa hade standard mer än 845cm3. 998cm3 låter tidig Renault R8. med trim.
Alpine i Dieppe var först en 4cv-bottenplatta försedd med glasfiberarmerad plastkaross, typ A106, därefter kom Dauphinebaserade A108 som följdes av A110. ALLT DETTA I FÖRENKLADE ORDALAG (notera det alla kalenderbitare!) Alpine kom att byggas i Spanien av dotterbolaget till Renault FASA, och i Mexico då kallad DINALPIN samt Brasilien med den visade Interlagos. Idag kostar en Fransk Alpine oftast mer än de övriga som inte alltid anses 100% "riktiga" Alpine. Till kuriosa hör att Alpine byggts i Sverige, men då som amatörbyggt fordon genom avgjuten fransk kaross. mvh
Andreas

#3
Mårten Carlsson
2012-07-13 19:34

dessutom byggdes den även i Bulgarien, den och R8/R10 där de hette Bulgar-Renault

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.