Här kommer karavanen med dessa fantastiska automobiler - täten en sällsynt Roland-Pilain
Buick model G 1908
Buick model 32 1912.
Lyfter artigt på hattarna - bilen är en Buick årgång 1910
AC Royal från 1924
Dodge 1922
International Harvester 1911
Citroën 1923
Cottereau 1926
Thulin 1920
Bob 4/10 var en liten tysk bil som gjordes åren 1920-25
Uppställning med slottet i fonden.
Närmast i bild en Overland från 1912 följt av Bentley ,T-Ford och Citroën.
Svenskt på Styrkeprovet, en Thulin.
Scania-Vabis från 1917. Den sista personbilen med Scanias namn byggdes 1929.
Chalmers. Amerikanskt märke som var hyfsat framgångsrikt på sin tid. Dom existerade mellan 1908 och 1923.
Maxwell var en av tidens bästsäljande amerikanska märken. Man låg i hasorna på både Ford, Overland, Buick och Chevrolet som kom in lite senare i bilden. i början av 20-talet var det nära en sammanslagning med föregående Chalmers, men köptes istället upp av Chrysler som lade ner Maxwell 1925.
Fransk Lorraine-Dietrich från 1912. Dom tillhörde pionjärerna och startades redan 1896. Från 1928 kallades dom bara Lorraine och upphörde 1935.
Sparsmakad instrumentering i Lorraine-Dietrich.
Den här mässingskannan är ett litet gasverk. Här görs acetylengas för att ledas ut i strålkastarna. Där den antänds elektriskt.
Lexington Minuteman 1919.
Unic, fransk bil från 1924 med ett karosseri som kallas skiff. Påbyggnaden i trä liknar nästan en båtkropp och stilen kallas ibland också boattail.
Vanligaste veteranen är såklart T-ford. Här en tidig från 1909. Att alla T-Fordar var svarta är en myt. Första åren fanns den inte ens få i svart. Det kom först 1914 sen körde dom den helsvarta linjen fram till och med 1924. De sista åren fanns den att få i andra kulörer igen. Notera däcken - helvita och omönstrade. Så här ser korrekta däck ut för den tiden, Svarta däck kom också runt 1914.
Helsvart Ford model T av senare datum - 1921.
Cottereau var ett franskt märke i den lite högre prestigedivisionen. Dom upphörde redan 1911. Den här bilen är från 1906 och har funnits i Sverige sen ny.
Motorn i Cottereau 15/18 - separatgjutna cylindrar och sidventiler
Den här motorn sitter i en International Harvester från 1911. Pargjutna cylindrar i vattenmantel
Dodge från 1922
Belgisk Minerva årgång 1912.
Bentley - ett av få märken från den tiden som ännu existerar.
Likaså finns ju fortfarande Citroën som startade 1919.
Familjen Appelqvist från Nossebro uppklädda för resan i T-Forden bakom.
flertalet påfallande unga veteranfordonsförare syntes till. Två T-Fordar hade till och med övningskörningsskylt! å återväxten är är nog på frammarch för den här typen av bilar.
Sådan här modernitet - en Buick 1929 fick stå lite utanför.
En odyssé över svunna bilmärken
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.