Nästa artikel
Världens enda Wahlström
Kulturarv

Världens enda Wahlström

Publicerad 12 april 2012
På femtiotalet byggde ingenjör Nils Wahlström en egen bil, och den finns bevarad än idag.
Femtiotalet var bilismens stora genombrott i Sverige, bilen blev en folkrörelse och i kölvattnet av detta dök det även upp otaliga hembyggen. Reglerna var ganska fria, för att inte säga obefintliga,obligatorisk bilprovning hade ännu inte kommit och många av dessa hembyggen var milt sagt tvivelaktiga skapelser...  Men ingenjör Nils Wahlström var lite mer än en glad amatörbyggare, han hade tidigare byggt glasfiberkarosser för tävlingsbilar åt firman AB Sportcars och antagligen därför är halva den här bilen byggd i glasfiber, som var ett nytt spännande material på denna tid.
 
Själva karossdelen är gjuten i glasfiber, torped, huv, dörrar och skärmar är handknackade i plåt. Ram och mekanik kommer från en Ford Anglia, modell ”korvstånd” Därför har Wahlströmarn ganska nätta mått. På längden blott 3,2 meter och en bredd på 1,40. Motorn är Anglians lilla sidventilare på 930cc.
Bilen var tänkt som ett slags rullande varuprov för att visa upp vad Nils kunde inom teknik och form, därav troligen blandningen av olika material, och en rad sinnrika finesser med dubbla dörrlås med säkerhetshakar, nedfällbara rutor och och snygga små detaljer allt tillverkat i rostfritt stål. Ett eget gjutet emblem pryder grillen.
 
1959 stod den klar i sitt ursprungliga utförande men av olika anledningar blev den inte helt klar förrän några år senare, och dessutom godkänd och besiktigad, vilket långt ifrån alla gamla hembyggen blev när den obligatoriska bilprovningen infördes. I och med införandet av denna instans blev det totalstopp för amatörbyggda fordon ända fram till mitten av 80-talet, Wahlström 999 klarade sig med en hårsmån. 
 
När bilen väl stod helt klar verkar det som om Nils överlät bilen till sin dotter Maj som använde den ganska flitigt som bruksbil under en tid, men sedan ställdes den undan. Turligt nog verkar den stått i gott förvar,men återregistrerades inte förrän 1995. Då verkar Wahlströmarn fått rulla sporadiskt, besiktigad så sent som 1999 för att sedan ställas av igen 2001.
 
Nils Wahlström verkar varit ganska grundlig  när han började bygga bilen för över 50 år sedan för den är än idag i ett ganska gott originalskick Idag finns bilen hos Nordtrafik AB i Göteborg och efter att den fått samla damm där en period gjorde man för ett tag sen en genomgång av bilen och fräschade upp den mekaniskt. Nu är den i det närmaste helt körklar och målet är att komma ut på vägen med den unika lilla bilen till säsongens träffar.

trångt om saligheten i förarsätet

men med rejält tilltaget dörruppslag. här syns även den sinnrika övre dörrhaken.

och det nedre dörrlåset

pilar och dubbla signalhorn

chassiplåten beskriver vad som är byggt i plåt respektive plast på karossen

Maj Wahlström med bilen 1966

och redo för en provtur, mars 2012

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.