Nästa artikel
Flygplanet som blev filmstjärna
Karriärbyte

Flygplanet som blev filmstjärna

Publicerad 7 maj 2013
Ett märkligt öde för den udda Capelis. Den var inget vidare bra på att flyga, så istället fick den bli b-filmsstatist.

Capelis XC-12 var ett säreget flygplan, Socrates H. Capelis originaldesign lär varit ännu mer okonventionell, men för det färdiga planet kom en John Younger att stå för det mesta av arbetet.

 

Det var ett modernt lågvingat helmetallplan, men med stabilisatorer i en slags biplanskonfiguration. Likaså stack den framåtvinklade vindrutan ut från normalen också. En annorlunda detalj var också att landningställen fälldes ut automatiskt när man slog av gasreglagen. Planet skall varit klart 1933 men verkar inte flugit runt särskilt mycket, 1938 skadades det vid en nödlandning och då byggdes det om en del. Cockpitfönstren ersattes med en mer normal bakåtlutande konstruktion, likaså gjordes fönstren längs sidan mindre. 

 

Men det var ändå färdigfluget med Capelis. Flygkroppen och dess skinn var inte nitat som normalt är brukligt utan satt med skruv. Tusentals skruv, som vibrerade loss och krävde omfattande översyn hela tiden.  XC-12 fick flygförbud. 

 

Men istället för att skrotas så fick den oväntat en ny karriär. Den köptes av RKO pictures och kom att förekomma flitigt som filmrekvisita i en hel del filmer framöver.  Första filmen var Five came back av RKO 1939. denna följdes av flera filmer , den mest kända den dyker upp i är Flying Tigers 1942, med John Wayne.  Planet flög aldrig i något av de 15-tal filmer den förekom i utan var ett statiskt objekt, för eventuella flygsceneranvändes en modell av planet istället.  Trots att det officiellt skrotades 1943, dök Capelisen upp lite då och då på filmduken ända fram till 1947, efter det användes modellplanet i ett par produktioner till, den sista China Gate, 1957.

XC-12 efter ombyggnaden

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.