Nästa artikel
Betongbilen
tungviktare

Betongbilen

Publicerad 27 november 2018
Armerad betong istället för pansar? Det är inte så vansinnigt som det låter.


 
Dessa Bison-lastbilar kom till under 1940-41 när England stod för ett reellt hot om invasion, och i krigstider är stål och andra metaller en ömtålig bristvara.

Råvarufält och gruvor kan ockuperas, transportkedjor brytas, att skära av försörjningsleden är prioriterat vid ett anfall.
Stålframställning och transporter är mödomsamt och komplicerat.
Sand, vatten och kalk däremot kan man gräva fram hemma på bakgården.

Så därför konstruerade man i all hast dessa Thornycroft Bison, en idé av ingenjören Charles Bernard Mathews på Concrete Limited. Den var inte menad att fungera som stridsfordon utan ett defensivt transportmedel på hemmafronten.
Dom kunde också användas som ett slags mobila stridsvagnshinder om fienden skulle anfalla, och dessutom fansn det en annan taktisk finess, vem som helst kunde i princip bygga en sådan här under fältmässiga förhållanden på befintligt chassi.

Totalt byggde Concrete Limited antagligen mellan 200 och 300 sådana här Bison "pillboxes" på lite olika chassin, i tre huvudvarianter.
Bilden ovan är en mk.II med separat betonghytt, och nedan en mk. III med helkabin.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.