Nästa artikel
Klassikers Ford Mustang görs klar för besiktning – efter 10 år i en lada
Fixa själv

Klassikers Ford Mustang görs klar för besiktning – efter 10 år i en lada

Publicerad 13 oktober 2022 (uppdaterad 13 oktober 2022)
Ett decennium i en lada kan göra mycket med en bil. Fukt, kyla, damm och gnagare har kunnat arbeta ostört med Klassikers projektbil. Hur mycket jobb har vi dragit på oss?

En doft av Kalifornien. Det är vad jag drömmer ihop i mitt inre, i min iver över att äntligen få skruva Mustang igen. För så är det att skruva med Mustang när det är som bäst! Medan Carl Legelius, Lars Edwardsson och Björn Meyer gör grovjobbet med att hämta en okörbar men generöst donerad Mustang i lada så sopar jag golvet i Klassikergaraget.

Jag plockar undan verktyg och gör operationsrummet klart. Och låter tankarna driva bort till de där ljuva åren då USA var som allra bäst: Ungefär 1964. Bensin kostade nästan ingenting. Att vara ung var att vara kung och framtiden var bländande ljus. Där och då fanns det ingen ände på optimismen i det amerikanska samhället. Man siktade mot månen!

Det var någonstans mitt i den där alldeles särskilt söta äppelpajen som Ford Mustang presenterades. En bil riktad direkt till generationen född efter andra världskriget. Betydligt mindre i formatet än mamma och pappas bilar. Med roliga motorer, lustfyllt tilltal och just lagom med plats för fyra. Modellen blev en braksuccé och har därefter alltid burit med sig något av glansen från dagarna som det kollektiva minnet utnämnt till USA:s glansår.

När Klassikers Range Rover Lord GNU äntligen rullar ner utanför Klassikergaragets portar och jag får se den ladufyndade Mustangen för första gången så tror jag knappt att det är sant. Nog för att jag är medveten om att Ford Mustang generation 3 aldrig hållits särskilt högt av Mustang-entusiaster. Nu förstår jag varför. Av sextio-talsmodellens snärtiga karosslinjer återstår nästan ingenting. Här finns inte minsta doft av äppelpaj eller sandstrand. Ingen milkshake, ingen ungdomskärlek. Bara väldigt mycket vitt. Och så har den navkapslar med (spruckna) fejkekrar i plast. Jag ska ärligt erkänna att jag får lite panik. Hur ska jag kunna skriva något om den här … bilen?

Men de andras entusiasm för projektet smittar. Vi går varv efter varv runt bilen. Sparkar på däcken och funderar. Mustang LX? Står det för Livslust Xkluderad? Någon amerikansk projektbil i Klassiker har vi aldrig haft tidigare – spännande! Och en bil med sufflett! Och så stor motor den har! Och så små hjul! Någon fumlar fram startnyckeln. Någon kollar oljan och lägger på batteripolen. Ska den starta? Efter alla år i ladan?

Amerikanskt 1970-tal blev inte som amerikanskt 1960-tal. Vietnam, Nixon, oljekris, lågkonjunktur, ny oljekris, ny lågkonjunktur.

Avgas-, förbruknings- och krocksäkerhetskrav drog in tyglarna för bilindustrin. Och det märktes snart i bilhallarna. Kompressionen sjönk och med den motoreffekten. Blinkersglasen växte till akvarieproportioner. Kofångarna antog parkbänksformat. Rent tekniskt hände ytterst lite.

Jag själv är född 16 år efter att Ford Mustang presenterades 1964. Jag har aldrig upplevt hur det är att leva i en tid då alla prognoser är positiva. Mina ungdomsår har tvärtom kantats av börskrascher och miljöhot. Men när jag under min yrkestid innan Klassiker jobbat med Mustanger i sina ursprungliga skepnader så har bilarna låtit mig följa med dit, till stranden 1966, med en surfingbräda på taket och vänner i baksätet. Och jag måste lite motvilligt erkänna att jag älskar det.

Mötet med Klassikers projektbil gjorde mig först bara dyster. Var det detta som återstod när 1970--talet tuggat ner 1960-talets kanske tydligaste amerikanska bil?

Men när jag nu hoppar in i passagerarsätet och Carl vrider om startnyckeln ser jag att så mycket mer återstår av Mustangs grundvärden än vad som först möter ögat: Det här är fortfarande en med amerikanska mått sportig småbil med plats för fyra. Tilltalet är lustfyllt! Den har en rolig motor som passar sin automatlåda perfekt! Det räcker med att dutta till lite på gaspedalen så bär det iväg. Den går lite oroligt på tomgång och tänder nog inte på alla sex. Däcken som just pumpats upp är inte mer än halvrunda.

Carl rattar oss ut mot besiktningsstationen på Lidingö. Motorn mullrar morskt. Måsar skriker avlägset när vi korsar Golden Gate, förlåt Lidingöbron. Och jag får plötsligt för mig att vi är bovar i ett avsnitt av Miami Vice! Man blir på bra humör av att åka runt i den här bilen.

Lätt rodnande kommer jag också på mig själv med att ha gjort ett stort misstag. Jag har bedömt den med en idealiserad bild av amerikanskt 1960-tal som bakgrund. Och vad kan egentligen mäta sig med en idealiserad bild? Det där kollektiva minnet av något som varit är ju inget annat än korta stycken liv – minnesfragment som stannar kvar för att de är just så särdeles fina. Men livet är ju inte så hela tiden. Inte för någon någonsin. Livet är disk som ska diskas och ungar som ska matas oavsett vilket årtionde livet utspelar sig i. Man kanske hellre ska skapa nya minnen än drunkna i det förgångna? Köpa en billig Mustang, oavsett årsmodell, köra den till havet och fylla den med glädje? Det är just det jag och Carl gör nu. När vi sitter i en lätt bedagad Mustang av ”fel” årsmodell. Med solen i ögonen. Vi skapar minnen. Och funderar sorglöst på varför motorn misständer.

Och nu då?

Det tog inte mycket mer än ett dygn från det att vi släpat ut Mustangen från ladan tills den är så gott som körklar. Så vad gör vi nu? Redaktionsrådet sammanträder.

1. Vad är nästa steg?

2. Ska den ha nåt namn?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.