Nästa artikel
DeSoto: Den hemliga bilen
ARNE

DeSoto: Den hemliga bilen

Publicerad 28 mars 2011 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Det är hösten 1971 och jag kör tankbil med leverans av villaolja till privatkunder, ett ganska spännande jobb då man ...

... ofta kommer in i diverse utrymmen för att kolla oljetanken. Många roliga bilar hade jag sett tidigare men nu hittade jag det verkliga garagefyndet. I garaget stod det en DeSoto cabriolet från 1937, mannen som bodde i villan berättade stolt om sin unika bil. Bilen köptes ny i Pennsylvania där mannen bodde och arbetade, nu var han ganska gammal och använde inte bilen sedan många år.

Vilken tur att just jag och ingen annan kände till bilen tänkte jag. Vid förfrågan om jag fick köpa bilen fick jag svaret att han ville tänka på saken ett tag. Både ett och två tag gick och flera gånger pratade jag med mannen som fortfarande vill vänta ett tag. Han skulle kontakta mig sade han. Jag lade till slut ner projektet.

Några år gick och en kväll var min kompis Lasse Åhnström och jag hembjudna till Peter Haventon som på den tiden bodde på Kungsholmen. Vi skulle ha en mysig kväll och titta på varandras bilbilder och broschyrer. Bland mina bilder fanns även DeSoto-bilderna men inte den bilden där nummerskylten syntes. Peter gjorde stora ögon när han fick se den gamle Pennsylvaniabilen. ”Var har du tagit den där bilden”, sade han, och jag som inte ville yppa min hemlighet for med osanning sägandes att det var en bekant till mig som tagit bilden och av honom får man inte veta var bilen finns.

Nu talar även Peter om att han också hört talas om bilen via en kompis och att hans kompis inte heller talade om vart bilen fanns…

Nu visade det sig att även Peter farit med osanning för när kvällen drog mot sitt slut berättade Peter att han hade sett bilen på en bild i en dagstidning körandes studenter och då nummerplåten syntes kunde Peter spåra bilen och han hade liksom jag varit där för att försöka köpa bilen. Jag vet inte hur många som kände till den "hemliga" bilen, men både Peter och jag blev blåsta.

Bilen ägs nu av Kurt Kramer i Hässleholm.

Den gamle mannen som ägde bilen tyckte inte om att man måste ha körriktningsvisare på bilen när den skulle registreras i Sverige. I USA behövde man minsann bara göra tecken med handen när man skulle svänga. Torkarbladen var de ursprungliga från 1937.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.