Nästa artikel
Opel Rekord: Bilen som flög
ARNE

Opel Rekord: Bilen som flög

Publicerad 4 mars 2011 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Samtidigt som jag förfogade över en fransk skåpbil hade jag även min Volvo PV som vår familjebil. Det blev nu dags att …

… byta upp sig till en modernare bil. VIA BIL på Ringvägen som var Fiat-återförsäljare hade fått in en fyra år gammal Opel Rekord Caravan. Det begärdes sextusenåttahundra för den fina Caravanen Jag lämnade PV:n som handpenning och åkte hem med den betydligt modernare Opeln.

När Bertil på BERNI BIL fick veta att jag köpt Opeln sa han:
– Nu har du köpt en så dyr bil så nu kan jag nog inte sälja någon bil till dig i fortsättningen.
Han kände nog att han kanske måste betala mig i emellan och det ville han inte. Opeln användes både till familjeutflykter och transport av speedwaycyklar till diverse träningar. På bilden syns jag och Dagge vid Albybacken i Botkyrka.

En gång var det träning i Målilla och min kompis Åke Kronqvist skulle åka med i min bil. Åke skulle få åka på min speedwaycykel och då vi skulle åka tidigt hemifrån bestämde vi att jag redan kvällen innan skulle hämta Åke som bodde i Rotebro. Jag plockade upp Åke i Rotebro och körde mot Stockholm.

Vi var på väg mot Skanstull och vår bostad där Åke skulle få sova några timmar innan det blev dags att lasta och åka vidare. Nu blev det inte riktigt så. Vid Norrtull blev bilköerna nästan stillastående och då kom jag ihåg den smarta smitväg som jag använde när jag låg i lumpen vid Svea Livgarde i Solna.

Man körde Sveavägen till Frejgatan där tog man vänster för att ta första höger Döbelnsgatan och så vidare förbi Odengatan och vidare söderut. Det var 1964, nu har fyra år gått och smitvägen var inte längre tidsbesparande. Vi kör Döbelnsgatan söderut och jag observerar att trafiksignalen ska slå över till rött. Jag trampar gasen i botten och lyckas att med ganska hög hastighet passera innan det blev helt rött.

”STANNA!”, skriker Åke och alldeles försent märker jag att man inte längre kan korsa Odengatan, en två decimeter hög kant avdelar körfälten och med en avsevärd hastighet efter en ordentlig smäll flyger vi tvärs över den södra delen av körbanan. Framhjulen pekar nu åt varsitt håll, avgassystemet hänger bakom bilen och gasreglaget har hoppat loss.

På tomgång rullar nu bilen en bit in på  Döbelnsgatan där vi lämnar bilen för att nästa dag kontakta försäkringsbolaget.
Som tur i oturen var bilen helförsäkrad. En genväg kan vara en senväg.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.