Nästa artikel
Grattis Bristol Beaufighter!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Bristol Beaufighter!

Publicerad 13 oktober 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag den 13 oktober firar vi i enlighet med Klassikerkalendern Beaufighter, Bristol Beaufighter. I människovärlden har Berit och Birgit namnsdag och vi säger grattis även till dem!

Bristol Type 156 Beaufighter var ett krigsflygplan som tjänade Storbritannien främst under andra värdskriget. Namnet var en kombination av föregångaren Beaufort och fighter.

Namnet återanvändes av Bristol Cars när man 1980 modifierade Bristol 412 som presenterats 1975.

Beaufighter blev den första Bristolbilen med modellnamn istället för en sifferkombination, det naturliga hade varit att kalla efterträdaren till 412 för 413 men enligt brittiska Bristolklubben var det skrock som gjorde att den lilla fabriken inte vågade ta det steget utan istället valde ett gammalt flygplansnamn. Och så var det just den 13 oktober som den fick sin namnsdag … spooky!

Nästa Bristol som skulle få en sifferkombination som namn var 603. Vad som var grunden till den beteckningen? Jo det året modellen introducerades, 1976, hade det gått 603 år sedan staden Bristol fått kungligt erkännande som "a county in it self".

Hur som helst, Bristol 412 hade en targakaross ritad och byggd av Zagato i Italien, medan Beufighter helt och hållet byggdes i Bristols egen fabrik engelska Filton. Utseendet skiljde sig mycket från tidigare bilar från Bristol och karosstypen beskrevs av Bristol själva som en "convertible saloon".

Beaufighter-karossen var snarlik 412:s men i nosen satt nu fyra rektangulära strålkastare istället för två. Under den långa huven monterades en 5,9-liters V8 från Chrysler, försedd med ett turboaggregat från Rotomax. Bristol ville inte uppge någon effektsiffra men kraften räckte för att ge den imponerande vagnen en toppfart på 150 miles per timme, 241,4 km/h.

Beaufighter tillverkades ända fram till 1993 men i väldigt få exemplar.

Registreringsnumret 100 MPH har Bristol förfogat över i många år. Beaufighter klarade dock 150 mph, trots sin kantiga kaross. Under luckan bakom främre hjulhuset ryms reservhjulet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.