Nästa artikel
Grattis Chevrolet Caprice!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chevrolet Caprice!

Publicerad 10 juni 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bil i Klassikerkalendern. Idag är det dags för Caprice att sträcka lite extra på sig!

Om Caprice som modellnamn var ett infall från Chevrolets namnbyrå är svårt att få reda på i efterhand. Caprice betyder dock infall. Inget krigsfartyg som Corvette, eller hjortdjur som Impala. Och det har inget med cirkapriser att göra.

Chevrolet Caprice var en uppklädd och snofsigare Chevrolet Impala tillverkad mellan 1965 och 1996. En bilmodell avsedd att tilltala det övre skiktet av den amerikanska medelklassen. Trygg och pålitlig, tillverkad i mängd.

Caprice sålde direkt väldigt bra och bidrog introduktionsåret 1965 till att Chevrolet Division sålde totalt tre miljoner fordon. För 200 dollar fick köparna Caprice-option paketet till sin Impala 4-dörrars hardtop. Första säsongen såldes 181 000 Caprice.

Caprice Coupé skilde sig till början mot Impala Coupé med en mer upprätt bakre taklinje.
Andra karossalternativ var fyradörrars hardtop och fyradörrars stationsvagn.

I Sverige fick Chevrolet en renässans med Caprice Classic av 1977 års modell. Såväl fyradörrarsversionen som stationsvagnen med det enorma lastutrymmet sålde förhållande vis bra. Basmotorn alla gånger, 350 kubiktums V8:an var obligatorisk. Denna generation kännetecknades av knivskarpa linjalraka linjer och var rambyggd. En ram som delades med Chevrolets van-modeller.

Efter en minimal uppmjukning av de skarpa dragen med aningen rundare front under åttiotalet bytte Caprice stil totalt till 1991.

Bortblåst var allt som stavades rakt och istället var nya stilen organiskt rund och uppmjukad,  i harmoni med den fortfarande (alltför) mjuktjocka golvmattan.

Ramen och med den hjulbasen på 294,5 cm fanns kvar som tidigare, måtten för övrigt i stort sett identiska, endast ytterst lite smalare och längre.

Den australientillverkade Holden Caprice däremot som fortfarande tillverkas, är väl inte direkt jämförbar med sina äldre amerikanska syskon.

Caprice 1965 var en upplyxad version av Impala fyradörrars hardtop. Till 1966 togs en tvådörrars hardtop upp på programmet med mer stilfull taklinje än den fartfyllda Impalans.

1969 fick karossen utbuktningar vid hjulhusen som återspeglade fyrtiotalets efterkrigsbilars uppsvullna former. Året därpå var de borta igen.

1977 var det raka drag med pennan som gällde men också ärtiga färger.

Stationsvagnen sålde bra här i Sverige och var en lastare av jätteformat vad gällde tomma drickabackar. Men det stora överhänget bak och det enorma lastutrymmet var ingen bra kombination när det gällde tyngder.

1991 fick Chevrolet Caprice sin sista karossändring - mer oval till formen - men behöll trots den stora omdaningen sin popularitet.

Idag får man dra till Australien för att hitta en Caprice där modellnamnet lever kvar på GM:s australiska bilmärke Holden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.