Nästa artikel
Grattis Ford Consul!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Consul!

Publicerad 6 juni 2009 (uppdaterad 30 augusti 2018)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag på Sveriges nationaldag när Gustav och Gösta firas vill vi även uppmärksamma Consul!

Att på UD syssla med konsulära uppgifter är inte lika fint som att ägna sig åt diplomati, så namnet Consul passar bra på en bil i mellanklassen.

Tyska Hansa hade visserligen på 1930-talet en modell Konsul på sitt program men med C som begynnelsebokstav hamnar vi hos Ford i England. Ford Consul fanns i många skepnader under 25 år.

Consul och dess sexcylindriga systermodell Zephyr Six (se Namnsdagsbilen 10 maj!) var de första riktigt moderna konstruktionerna från Ford. Självbärande kaross och toppventiler hade ingen Ford förut haft och framhjulsupphängningen var den epokgörande MacPherson. Det var också första gången Ford i England vågade sig på hydrauliska bromsar! Premiär oktober 1950 i London men bilden visar en 54:a med större kromprakt.

Bigger is better gällde på 50-talet inte bara i Dearborn utan också i Dagenham. Consul Mark II föreställdes 1956 med USA-inspirerade linjer och med motorn förstorad från 1,5 till 1,7 liter. Tillverkades till 1962 och fanns också som cabriolet och som kombi.

För att fylla marknadsluckan mellan Anglia och Consul presenterades 1961 Consul 315 med en 1340 cc motor i den kortslagiga Kentfamiljen. Bakrutan var vinklad som på Anglia och det och den i övrigt ganska extrema stylingen gick inte riktigt hem hos medelklassköparna. För att undvika förväxling döptes den äldre modellen om till Consul 375.

Ja, vi vet att det är en Cortina, men de första åren hette den faktiskt Consul Cortina. Modellen blev oerhört populär och kallades allmänt bara Cortina, så från årsmodell 1965 vågade Ford ta bort namnet Consul från det falska luftintaget på huven. Även Corsair hade i början varit en Consul men den hade heller ingen kallat Consul.

Consul återkom 1972 som en enklare fyracylindrig version av Granada men den kunde också fås med samma sexcylindriga bestyckning som den dyrare modellen. Det var ett amerikanskt tänkande att ha två modellserier och det gick inte hem i Europa, särskilt som prisskillnaden var ganska liten. Consul, som nu tillverkats i både England och Tyskland, lades därför ned inför modellåret 1976.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.