Nästa artikel
Grattis Ford Granada!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Granada!

Publicerad 20 juli 2009 (uppdaterad 20 juli 2023)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Margareta och Greta har namnsdag vill vi även uppmärksamma Granada!

Granada är huvudstaden i den spanska provinsen med samma namn. Därifrån lånade Ford på 1970-talet namnet till sin nya stora bil. Syskonmodellen Consul bar ett traditionellt Fordnamn vidare till 1975.

Ford Granada tog 1972 över efter Ford 26M som europeiska Fords lyxigare bilmodell, samtidigt som versioner av betydligt sparsmakat snitt fanns att tillgå. Den fanns i olika karossvarianter som två eller fyradörrars sedan, kombi och tvådörrars kupé.

Basversionen hade en 1,7 liters V4- motor på 75 hk sedan fanns ett flertal varianter från rak 4-cylindrig till V6-motorer. En enkel Consul med mycket extra i tillval kunde bli dyrare än en Granada.

Granada 3000 GXL var den dyraste varianten 1972, motorn den engelska V-sexan på 3 liter och 138 hk och utrustningslistan var fullspäckad. Kupén hade en uppsvängd bakre sidoruta.

1974 skedde en uträtning av nämnda sidorutas nerkant samtidigt som den lilla sexan på 2,3 l ersattes med en 2,6 l på 125 hk. Grill och fälgar ändrades och Granada Ghia blev toppmodell.

Mk II kom 1978 och visst gick det att känna igen den som en Granada trots åtstramningen i linjespelet. Rakare karossidor och skarpare vinklar över takets utformning var nya kännetecken.

Den raka fyran fanns kvar och V-sexan var förstorad till 2,8 liter och hade insprutning. Som kontrast till de 151hk den motorn utvecklade fanns en 63 hk klen diesel som alternativ.

Granada tillverkades fram till 1985 då den ersattes av den runt strömlinjeformade Scorpio.

En palett av bilar. Visserligen syskonmodellen Consul men endast detaljer skilde mot Granada.

Kombin var en riktig storlastare.

Granada GXL, 1972 års vräkigaste version med mycket utöver det vanliga i utrustningsväg.

Den nya profilen med rakskuren bakre sidoruta hade funnits ett år när denna bild på en Granada 2,6 Kupé togs.

Granada Ghia 1984, snart var efterträdaren Scorpio här. Nästan 70 000 Consul och Granada hann säljas i Sverige.

Amerikanska Ford Granada hade inget att göra med europeiska Ford Granada. Modellen tillverkades 1975-82 med rak sexa eller V8 och var en egen konstruktion aningen större utvändigt utan att generera mer plats åt passagerarna. Några ex hittade till Sverige.

Läs om Granada och dess märkessyskon i Klassikers samlarutgåva!

FORDARNA FRÅN KÖLN!
Vår nya samlarutgåva med de bästa artiklarna ur Klassikers produktion om tyska Ford inleds med 1950-talsmodellerna, fortsätter genom 1960-talet och sedan in i 1970-talet när skillnaderna mellan olika europeiska Fordmodeller blev allt mindre. Läs om 12M, 17M 20M, Taunus, Consul, Granada och Fiesta.

 

Ford 17 M 1960
Små pressveck, blanklister och benfärgade blanka reglage piggar upp. Vilket garagefynd! (5/2012)

En så'n hade ju... Ford Taunus 17 M
En tysk med amerikanska drag som skulle konkurrera med Opel Rekord. (Klassiker 6/2008)

Ford Taunus 12 M 1953
Herbert Jonsson tog väl hand om sina saker. Hans Ford 12 M med jordglob i nosen var inget undantag. (Klassiker 2/2009)

Renoverad Ford Taunus 17 M 1966
Trots att den bara körts på sommaren krävdes mycket arbete innan Susanne Bruschis bil hittade formen igen. (Klassiker 8/2017)

Klassikerguiden Taunus P3, P5 & P7
Taunus var en av 1960-talets storsäljare i Sverige. Idag finns knappt några kvar. Hur kniper du ett exemplar. Och vilken modell? (Klassiker 10/2016)

Ford 17 M 1968
Med en kaross som bara fanns ett år är Taunus P7 extremt ovanlig. (Klassiker 10/2010)

Ford 17M RS 1970
Hardtop. V6. Coola mätare. Vill ha! (2/2010)

Ford Taunus 2300 GXL 1973
Drömfyndet – en Taunus 2300 GXL med svart vinyltak och röd inredning. Bara 3 587 mil? Japp! (5/2005)

Ford Consul L kombi 1974
Med Consul och Granada föll allt på plats för Ford på 1970-talet. (Klassiker 8/2008)

Ford Granada 2600 GL Coupé 1975
Så borde hela sjuttiotalet ha varit. Brett, mjukt och väldigt inbjudande. (Klassiker 2/2012)

Sverigeresan Granada 2,8i GL 1978
En guldfärgad Granada – går det att tänka sig en bättre resevagn när Skånes bilflora ska spanas in? Nej, just det. (Klassiker 5/2015)

Klassikerguiden Ford Granada 1972-77
Stora Europaforden var ett smörgåsbord av motor­alternativ, utrustningsnivåer och karosser. Därtill två olika modellnamn att hålla reda på. (3/2014)

Renoveringen Ford Granada Ghia 1977
Pedro Molina har koll på Granada Mk I, det märks på hans senaste renovering! (Klassiker 2/2019)

Vi köper en Fiesta!
Att hitta en Fiesta till 100-kronorsfälgarna var svårare än vi trodde. Men till slut dök den upp. (9-10/2007)

Klassikerguiden Ford Fiesta Mk I
Pigg blick, snärtig körkänsla och billiga delar. Det finns mycket som gör Fords första småbil till ett kul köp. (Klassiker 10/2018)

Sverigeresan Fiesta på Gotland
Lågsäsong på Gotland är högsäsong för bilspan. Fiestan vaknar ur siestan. (Klassiker 6/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.