Nästa artikel
Grattis Ford Zodiac!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Zodiac!

Publicerad 14 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Sten och Sixten har namnsdag vill vi att du även skänker Zodiac en tanke eller två.

Zodiak kallas även djurkretsen och är solens bana indelad i de tolv stjärntecknen. Ett inte ovanligt men till sin betydelse oftast okänt produktnamn.

Under åren 1953-1972 fanns fyra olika modeller från Ford of England med namnet Zodiac. Den var alltid den dyraste och mest påkostade versionen av sin stallkamrat Zephyr.

Den första i raden hette Zephyr-Zodiac, tillverkad 1953-1956. Den var en upphottad version av Ford Zephyr med tvåfärgslackering, extraljus, vita däcksidor, kromade fälgringar och annan sådan "lyx". Effekten var 72 hk, fyra mer än Zephyr. Tillverkningen uppgick till 22 326 men troligen kom ingen till Sverige.

När nya versioner av Ford större modeller kom ut på våren 1956 var Zodiac en helt egen modell jämte Consul och Zephyr. Alla fick tilllägget Mark II. Zephyr och Zodiac var nu tekniskt identiska med den raka sexan upptagen till 2,6 liter och 90 hk.

Zodiac Mark II skilde sig endast kosmetiskt från Zephyr. Den hade annan grill och tvåfärgston på kaross och inredning I aktern hade Zodiac en räfflad blankplåt inte olik samtida Lincoln från USA.

Även på Zodiac stationsvagn fanns den blanka plåten i aktern. Stationsvagnen var inte serietillverkad utan konverterad från sedaner på Fords uppdrag av en fristående karossfirma, Abotts.

På våren 1962 var det dags för version Mark III av engelska Fords stora modeller. Den här gången hade Zodiac mer av egen karaktär och var inte längre en Zephyr med mera krom. Zodiac Mark III hade en annan profil med tre sidorutor och en grill med dubbla strålkastare.

I april 1966 presenterades en helt ny och radikalt annorlunda Zodiac. Avancerat var separatfjädring bak med dubbellänkade drivaxlar. Hjulbasen var stor - 292 cm. Överhänget bak var kort men fram ovanligt stort trots den kompakta V-sexan . Reservhjulet låg nämligen framför kylaren på Citroënmanér.

Zodiac Mark IV såg imponerande ut och fick efter ett tag en fyruddig stjärna på huven som liknade den som satt på Lincoln, i sin tur inspirerad av Mercedesstjärnan. Tyvärr slog Mark IV-modellerna inte på marknaden och ersattes 1972 av Consul och Granada. De brukar räknas som tyska modeller men de byggdes också i England.

Executive kallade Ford sina lyx- och specialmodeller. Med läderklädsel, träimitationer och andra finesser såg Executive Zodiac mycket dyrare ut än den var. Svenska Ford tog av någon anledning bara in den enklare Zephyr men specade den med den treliters motor som annars var förbehållen Zodiac.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.